PELLES CALZONE


Pelles Calzone

2,5 dl vatten  -  37 grader
25 gr jäst
5 dl vetemjöl
1 msk olja
1 nypa salt
1 ägg
1 tsk socker
2 msk mjölk

Blanda allt, jäs i 40 min. Dela degen i 2 delar.
Baka ut pizzan, fyll med valfria ingredienser, lägg ihop och rulla kanterna med varandra.

Jag brukar ta krossade tomater som jag hackar purjo och skinka i, kokar ihop det och delar mellan pizzorna, lägger sen över mozarellaost...

Gräddas i 250 grader ca 10-12 min....Smaklig måltid..

Detta recept kommer också från min vän Ulrika som är kock.



GOD LAXSOPPA                                                         4 personer

3 hg kallrökt lax
4 morötter   tärnas
5 potatisar tärnas         koka ihop morötter och potatis, bryn sen var för sej
1 purjolök i strimlor
8 dl vatten
3 fiskbuljongtärningar
dill 1 dl
peppar,salt
2 dl creme fraich


Koka vatten, lägg i buljongtärningar, lägg i de brynta grönsakerna, kokas till nästan mjuka, bryn snabbt tärnad lax, lägg i soppan, vänd ner cremefraich, dill och serveras med varma baguetter..
 

Detta recept kommer från min vän Gun britt som jobbar i köket på Åsbacka,


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Måste bara tillägga att namnet "Pelles Calzone" kommer från "Pelle på Dafgård", en säljare vi har på jobbet som hade ett pangbra recept på Calzone!!!
Blir hur bra som helst!!!
Så nu vet ni det!!!

Kjamis!!!

2007-01-30 @ 22:37:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0