Älgjakt



Ja då har halva veckan gått då, vårt jaktlag skall skjuta 2 kalvar och 1 vuxen i år, har bestämt att vi skall spara på älgen iår för att se om älgstammen blir större. Vi har ju en vit kalv som går här med sin mamma, de får inte skjutas, vi skall se vad långt de rör sig i området.

På måndag skjöts 2 st, en kalv och en tjur, så nu har vi en kalv kvar att skjuta. Tisdag blev det ingen och idag har ju bara fm gått ännu, vi får se fram emot dagen...

Peter har gått med Ville både igår och idag, så vi har en sliten hund vill jag lova, men han älskar detta, var trött imorse men när Peter kom fram med det oranga bandet och västen så satt Ville redan vid dörren, sen vips ut och fram till bakluckan på bilen..

image582

Nu husse är jag beredd...skynda dej på matte,,,måste du ta kort hela tiden, vi skall jaga nu...kommer strax hem och då vill jag ha nåt gott att äta...nu åker vi husse, jakt..jippi...yyyllllll

image583

Skön dag igår i skogen, här är hela jaktlaget samlade för korvgrillning, stora som små.. Tänk va härligt det kan vara när solen skiner som den har gjort nu i två dagar...här runt brasan berättas många jakthistorier, jag lovar.
De barn som vill vara med på jakten får ledigt några dagar från skolan. Man går liksom man ur huse när det är älgjakt...vi har inte folkdrev utan man som går med hund och skyttar på pass.


image584

Ja detta är vad vi fått än så länge, på lördag skall det styckas och delas i 35 lika stora högar. Den vuxna hänger och kalven ligger kvar på golvet.

Peter,Ville och jag åker till Gräs (sommarstugan) för nästa jakt. Peter är även med där och jagar, där har vi ju även björn i markerna, läste i tidningen idag att de nu hade skjutit den andra björnen där uppe, alltså färdigskjutet på björnfronten...men det finns fler björn det vet vi,, vi har ju haft björnskit i vår trädgård i fjol, både spännande och hemskt, man vill verkligen inte möta en björn i skogen. I Gräs är tilldelningen på älg större, där skjuts 20 st älgar, men markerna är mycket större än vi har här hemma i Acksjön och tillgången till älg är där stor trots älg och varg.



Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag skulle ärligt inte kunna äta av köttet om jag sett det hänga innan. Får jagdet i handen har jaginga problem...det är ju
mat.Jag har svårt för fisk också...Min sambo älskar att fiska. Han rensar alltid fisken på plats. Ha en fin dag och fortsatt lycka till med jaktten/kram

2007-10-10 @ 13:56:42
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: helga

Vad det verkar vara spännande. Hur många kilo kött blir det per man ungefär??
Min makes morfar jagade mycket, men ingen av oss. Maken älskar däremot fiske. Vad er hund är fin förresten!!

Ang. din fråga om basket så har min man spelat på landslagsnivå, men det var längesedan nu...Jag har mer sysslat med körsång och teater när jag var yngre...

2007-10-10 @ 14:57:06
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Åsa

Ja.. här är jakten inte så stor..då varg tagit många..men tydligen så har grannen..varit med o skjutit en..=)/åsa

2007-10-10 @ 21:38:39
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/
Postat av: Inga M

Roligt att se bilder från Er älgjakt. Jag skickar med gubben kameran varje dag men han glömmer bort att ta bilder. Han blir så oppe i det som håller på. Det är spännande att jaga med hund säger han. Hur använder Ni hunden i jakten? Känner igen det här att hundarna älskar att komma ut och jobba med något och då spelar det ingen roll om de är trötta och slitna från dagen innan.

2007-10-11 @ 10:37:46
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Anna-Carins:kafferep

Skönt att slippa köpa kött i frysdisken.
mvh Anna-arin

2007-10-11 @ 11:47:05
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: vildängel

våran lilla tjej är oxå alltid redo när husse tar fram bössan och jaktkläderna, hennes väst och pingla - även när hon är så trött att hon inte orkar gå ut i köket och tigga. *s*

2007-10-11 @ 13:24:06
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Ninni

Ja 35 stycken på en älg det blir inte så mycket tur att
ni jagar på fler ställen!

Vilken fin hund..ha det..kramen

2007-10-11 @ 17:19:27
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Silasmarit

Good site, good idea, but, in my humble opinion, you need change design...

2010-04-27 @ 12:33:23
URL: http://silasmarit.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0