Äppel-päppel



Detta året tror jag att det slår rekord på äppelskörden...vi har så mycket äpplen, på 10 äppelträd blir det massor..
Äppelträden är jättegamla och vi har ingen aning om vad vi har för sorter, jo en, transparant blanche eller vad den heter...en del säger glasäpplen och det kan jag förstå för de blir ljuvligt goda och genomskinliga...

Här kommer en kavalkad av äppelsorter, är det någon som vet vad det är för sort så tala om det för mej, jag gör äppelkompott av de flesta, blandar och det blir mums....mycket skivar jag bara ner i påsar och har sen hela vintern till goda kakor och efterrätter...verkligen en rikedom, fast ett fasligt jobb.



Söta, goda, höstfrukt, dessa brukade svärmor plocka ner med korgplockare, lindade in i tidningspapper och la ner i trälådor i matkällaren, goda fortfarande till jul.



Glasäpplet, transparant blanche...just nu hela backen full, dessa kan man nästan inte hinna göra något av mer än äta och njuta, tillsammans med hundratals av getingar...



Detta äpple är avlångt, lite surt med liten päronsmak..



Djupt mörkrött, köttet marmorerat, vitt och rödstrimmigt, detta är favoriten som jag oftast använder till kompotter och äppelkakor.



Dessa äpplen är sonens favorit, varje dag han gick till skolan vid denna tiden så plockade han med sig massor i väskan...nu var han hemma i helgen och fick med sej en del...detta är ett ympeträd så på detta träd finns en massa olika sorter.



Här är en annan sort på samma träd, inte lika gott och blir till kompott..



Tredje sorten på trät, nästan lika gott som det första...detta kan ibland bli lite genomskinligt.

Om hösten tycker jag egentligen inte, men äpplena hjälper mig att komma igenom det värsta...snart kan vi tända ljus och mysa inomhus och då ta fram lite skivade, klyftade äpplen och tänka tillbaka på det som varit...och längta tillbaka till då äppelträden står i blom, våren, min älsklingsperiod...vad tycker ni.??

Ni som undrar hur jag mår idag, jo då, lite huvudvärk och fortfarande lite "skör i skallen", som en bakfylla för er som vet...
Nu skall jag skiva ner lite mer äpplen i påsar....so long...

Kommentarer
Postat av: Lina

Å vilka vackra bilder!! mums med äpplen ;)

2008-08-27 @ 18:13:03
URL: http://lhlettenstrom.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Mmm...

Jag tar gärna en blandad påse med färska äpplen... =)

Puss, och krya på dig!!

Kramis!!

2008-08-27 @ 19:09:09
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Föresten...

Gun-Britt och jag pratade om att vi måste ses och planera lite!!

Är du med på det??

Kram igen!!!

2008-08-27 @ 19:10:32
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se/
Postat av: Gisan

Plocka äpplen och "ta hand om" passar mig bättre än svampplockning. Hoppas att värken släpper snart så du får må bra igen. Kramar...

2008-08-28 @ 08:41:57
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Annelie

Det är så gott med äpplen. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med att namnge några.



Ha det fint!

2008-08-28 @ 22:20:02
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Ninni

Så mycket smaskiga äpplen!



När vi hade huset hade vi Lobo..men det är ju mest ett ätäpple!



Skönt att du mår lite bättre idag...usch va hemskt att känna sig yr!



Ha en skön fredag..kramen

2008-08-29 @ 10:01:39
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: helga

Oj, så många sorter... vi har bara ett äppelträd men rekordmånga och fina äpplen. Jag hinner knappt med att göra pajer mm. Maken har också tagit med äpplen till sitt jobb för att de inte ska förfaras.

2008-08-30 @ 12:37:48
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0