Den årliga festen



Igår samlades vi hos min bror med familj i Karlstad, detta gör vi i augusti och ibland grillar vi och ibland äter vi skaldjur, detta året blev det skaldjur, pajer och pizzor....oj va mat vi hade samlat på oss....knytis ger massor med mat när alla tar med sitt.
Det var kräftor i massor...



Såna här godingar hade vi 5 kg av...

Sen var det pajer. Kantarellpajer, prästostpaj och denna paj som Lina gjort med kräftor och avocado...



Hon har gjort pajdegen med grovt mjöl... innehåller färska champinjoner, avocado och kräftstjärtar, tomatpure, lite cajennpeppar och sen givetvis grädde som gör stuvningen smaskig..

Recept för den som vill ha.

Gör en pajdeg, förgrädda den i pajformen i 225 grader.

Fyllningen: 1 burk kräftstjärtar, 100 gr färska champinjoner i skivor, 3 dl grädde, 1 avocado, 2 msk vetemjöl, lite salt och cajennpeppar, 2 msk tomatpure...
Stek champinjonerna, tillsätt mjöl och grädde tiill stuvning, ta i kryddor, avocado, tomatpure och jämt innan serveringen kräftstjärtarna. Töm i pajskalet och njut av den goda pajen....

Jag gjorde också en väldigt god kantarellpaj...

Här kommer det receptet också...
Gör en pajdeg och grädda den i 200 grader.

Fyllningen: 1 gul lök finhackad, 3 dl förvällda kantareller, 3 ägg, 3 dl grädde 1,5 dl prästost salt, vitpeppar..

Bryn kantareller och lök, gör en röra av ägg, grädde och ost, tillsätt kryddor och svamp i röran, fyll skalet med röran och sen in i ugnen ca 25 min i 200 grader.
Denna paj är tagen ur senaste nummret av Matmagasinet och heter Havängspaj.




Min ena syster med sitt barnbarn....sötnosen Mira....

Före maten så hade brorsan gjort tipspromenad, fattar inte vart han får alla dessa kniviga frågor från men roligt har vi och iår hade han delat upp oss i åldersindelning, jag hamnade givetsvis bland åldringarna...hmmm..

Ja de yngsta vann både tipspromenad och frågesporten som kom senare...



Här sitter det yngre gardet som tog alla poäng iår...



Iår hade hade de så fin veranda som vi satt på, nybyggd för året...här satt vi nästan hela kvällen,,,ja iallafall fram till halv tio sen frös vi in, där fortsatte vi med musikfrågesport, som givetvis de yngre också vann, men fram emot midnatt plockade brorsan fram musik föross gamlingar, då hade de inte mycket att säga de yngre....



Här är brorsans flicka Lovisa med kaninen Stampe...



Här är de mina syskon och svågrar, brorsan det är han som står upp sen är det mina 2 systrar och svågrar...

Tack Benny, Ingela, Anton och Lovisa för ännu en mycket trevlig kväll, som alltid.





Kommentarer
Postat av: ejmis

Avocado-pajen måste jag testa =)

2008-08-17 @ 16:09:37
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Hejsan! Jag jobbar som personlig assistent vet du. Killen är 25 men pga hans mycket speciella problem bor han hos sin mor. Jag känner henne sen många år tillbaka så det var mycket därför jag tog jobbet. Har varit där i 4 år nu och är äldst i gården av assistentgänget. Så det blir mycket bakande och matlagning. Lägger ut receptet. Kram kram!

2008-08-17 @ 21:53:59
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Ninni

Va lika ni är du och din syster!



Vilken kul fest och vilken mat..tur jag lagar mat just nu.

jag har druckit te med honungsvatten..räknas det??



Kramen

2008-08-18 @ 16:26:49
Postat av: Ninni

Haha te med honungsvatten..te med honung heter det!!

2008-08-18 @ 16:27:17
Postat av: Gisan

I lördags var det kräftor som serverades här. Älsklingen kom hem med nyfiskade som vi kokade och sen åt på kvällen. Precis hur gott som helst är det med kräftor :-) Kramar...

2008-08-18 @ 18:39:49
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Margaretha

Nästa helg skall jag äntligen få gå på en riktigt rejäl kräftskiva....Kanske blir det en kantarellpaj....

Kram

Margaretha

2008-08-18 @ 19:11:25
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Mötley Annika

Så mysigt de ser ut och kantarell paj hur gott lät inte de ??? kram Mötley Annika

2008-08-18 @ 19:33:00
URL: http://motleycrue.blogg.se/
Postat av: helga

Tänk så mycket roligt ni verkar ha tillsammans med släkt och vännerna... så ska man leva livet :)

2008-08-19 @ 10:25:47
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Mia

Å vad glad jag blev, jag sitter redan och väntar på Frida.

Å svenska kräftor har vi från förra hösten som vi har snålat med. Undrar hur man ska få tag i egenfiskade kräftor i år?

Kräftor är mumma det.

2008-08-19 @ 18:38:25
URL: http://miaimolkom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0