Min Edelweisse


Måste visa min skönhet, har sparat en i rabatten för jag plockar alltid in dem innan det blir för dåligt väder, de torkar och blir så vackra inomhus, men denna står kvar, precis bredivd en annan sak som nästan alla har i sina rabatter i österrike.
Jag har både Edelweisse och denna Rosenkugel. Varje gång jag kommer ut så påminner det mig om detta vackra land.






Ser ni Edelweissen alldeles nere i botten av rabatten...

Rosenkugelns historia:

Rosenkuglar, även kallade trädgårdsglaskulor, blev fr o m 1200-talet tillverkade i Venedig, som lyckokulor, som man ansåg hade hemliga krafter. Uppsatta på en och en halv till en meter höga trästavar, håller de olycka och sjukdomar, och även demoner och häxor på avstånd.

Den blå färgen håller gräl och kiv från huset. Habegär och avundsjuka kan inte komma in, utan i stället kan harmoni och lycka breda ut sig.

Den röda färgen för in kärleken i huset, och håller fiendskap och missunnsamhet borta.

Grönt innebär hopp om bättre tider, och gör att man glömmer övergivenhet och torftighet i det förgångna.




Jag har en röd Rosenkugel, kärlek har vi redan i huset men den färgen är så vacker, nästa resa ner får det bli någon mer färg...

Maj Inger om du läser detta, stämmer det jag skrev....du kan skriva och tala om för mej under kommentar nere under inlägget...



 


Kommentarer
Postat av: Emilianana

Great site, keep up the great work

2009-02-24 @ 13:19:19
URL: http://emilianana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0