Nu åker skogen


Nu har de börjat att avverka den skogen "jag är född i"...denna skogen åkte mina systrar och jag  på vintern skidor i hela dagarna, med termosen i ryggsäcken, varv efter varv...på sommaren strövar vi där, det är en himla fin skog, och vi plockar massor av svamp där, gud va trattkantareller vi plockat där...jag pratar om Jönsberget eller Ottersängskogen som jag säger.



Lite olika vyer över skogen...



Här kommer det vara tomt på träd om några dagar och det värsta av allt var att det finns massor av kantareller där, som ser ut så här....de kommer nu bli platta...stackarna...



Men en del fann jag iallafall och tänk va glad man blir när det ser ut så här...



Detta plockade gubben och jag med gemensamma krafter idag....gott att ha till kvällsmackan eller den goda svamsåsen...
Det värsta med svamp plockningen är alla dessa fästingar, vet inte hur många vi plockade på oss när vi kom hem...trots att vi hade keps så fanns de i håret...fy och blä...



Inatt har vi sovit i stugan, gubben var på jaktmöte i går uppe i Gräs....jag bytte dag och jobbar torsdag istället så vi sov över, vaknade imorse till strålande sol, jag klippte gräsmattan och Peter rensade lite stuprör från löv och skit...
sen kom regnet och åskan, i 45 min sen var det fint igen...



Blommorna är så himla fina nu på verandan, trots att det regnat mest hela sommaren så har de vuxit och fortsatt vara kraftiga och fina...



Gissa vad mycket skit det fanns i rören...



Vår sensommarmat, skinka med färskpotatis och ärter/morötter i majonäs...mums va gott,,

Kommentarer
Postat av: Mia

Å den fina skogen som har fött oss med svamp så många år i hela uppväxten, men är skogen mogen så ska den oxå plockas. Visst var det bättre för när det var gubbar som skötte skogarna? :) Tur man inte gick med såg då, många ryggar tog den...

Ja tror vi får leta rätt på erat paradis det ser ut att vara så fint där.

2008-08-13 @ 21:52:16
URL: http://miaimolkom.blogg.se/
Postat av: Frida

ja skogen är verkligen ledsamt att den försvinner, lika tråkigt å åka hemåt varje gång, för det är alltid nån ny skog de har avverkat... å mia, jag kan åka med dig upp dit...puss

2008-08-14 @ 00:56:26
Postat av: helga

Åh, vad synd att er fina skog ska ner... så fina katareller - synd!!

2008-08-14 @ 14:57:28
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Monica

Ja så är det väl med skog - det fälls och det sätts nytt. Inte kul med kalhyggen men det är ännu mer ledsamt att se skog som inte sköts - synd på svampen förstås.



Trevlig helg!

2008-08-15 @ 17:34:52
URL: http://mjsson.se
Postat av: Elisabeth

Som en riktig trollskog! Det är vemodigt när barndomens skogar försvinner... det känns nästan lite som om en del av ens liv också försvinner med den!



Underbar veranda...



Varm kram..

2008-08-15 @ 23:30:32
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: ugglan

Kantareller!!! Jag bara älskar kantareller. Ska ge mig ut i skogen genast... JAPP, det gör jag.

Kram Ugglan

Ps. Synd med skogen....

2008-08-16 @ 14:22:40
URL: http://ugglan.bloggagratis.se
Postat av: Ninni

Åhh va kantareller sorgligt att dom ska bygga över dom!



Kantareller är gott men er kvällsmat får ni behålla för er själva..hua inte kan man äta burkskinka och legymsallad, jag ryser haha



ha en skön söndag..kramen

2008-08-17 @ 10:49:20
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Inga M

Vet vad Du menar; här faller också skogen runt huset nu. Svampplockning har vi inte ägnat oss åt än, bara tipsat andra om bra ställen. Men vi har massor av bra svampplatser som vi vittjar sen när jakten börjar så det får vänta lite tills värsta skolstarten är över.

2008-08-18 @ 22:43:13
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0