Halleluja moment



Igår eftermiddag var jag på orkideutställning inne i Karlstad. Blomsterlandet har varje år en utställning där Arne och Margit Kastberg som är orkide och Hoya kännare...de berättar om sin resor och om sina skönheter..
Jag är ju tokig o orkideer så för mig är detta julafton...

image996

Är den inte underbar..jag föll pladask, och inhandlade såklart denna...

image997

Kolla denna venussko...helt makalös...var säkert 4 dm lång...hela plantan var nog 2 meter stor i diameter...

image998

Denna hade de platerat i en ampel, hade satt i en grov tråd och böjt plantan med blomma runt den, den hängde alltså ståtligt neråt...och just denna luktade makalöst...

image999

Här är en hubrid en Beallara, detta är en korsning..

image1000

Denna vackra blomma heter Colmanara Wildcat CW07, också en korsning.

image1001

Denna orkade kunde  jag inte heller låta bli,,, jag köpte en vanlig småblommig vit också,  alltså tre st denna gången...

image1002

Visst är det väl underbart...jag är så glad att jag kom ihåg kameran detta år...tog massor av kort..
Detta lärde jag mig...
En orkide får inte stå inne i ett rum, den skall stå i ett fönster, på vintern går det bra med söderfönster men på sommaren kan där bli för varmt, en orkide med litet bladverk behöver inte lika mycket som en med stort bladverk, det viktigaste är att inte övervattna, aldrig vatten i krukan, den skall vara helt torr näs man vattnar, använd orkidenäring varannan gång du vattnar.

Nu är det steg som gäller igen, i eftremiddag skall jag ner till vår lokala loppis och jobba..
Och så vill jag bara säga till alla   KRAM PÅ ALLA HJÄRTANS DAG.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag förstår att det där var himmelsriket för dig! puss

2008-02-14 @ 12:59:48
Postat av: LottaM

Åh vilka vackra orkidéer älskar dessa blommor själv så jag förstår dig ... helt underbara foton ... Happy Valentine day önskar jag dig /Kram

2008-02-14 @ 15:29:47
URL: http://resagenomlivet.blogspot.com/
Postat av: Barbamorsan

De är verkligen vackra!

2008-02-14 @ 18:52:03
URL: http://barbamorsan.webblogg.se/
Postat av: Mia

Orkidéer är verkligen alldeles underbara blommor, fast jag lyckades bränna hela min samling i solen i somras! Men idag på alla hjärtans dag förärade min sambo mig med en! Hoppas det kommer en utställning till oss också snart, men då måste jag ju förstås ha sparat lite pengar...*L*

2008-02-14 @ 22:42:27
URL: http://winyan.bloggagratis.se
Postat av: Inga M

Oj, vilka fina bilder! Det är tjusiga blommor! Jag var i blomsteraffär i Åmål idag på Alla Hjärtans Dag och det var 12 gubbar i kö efter mig!

2008-02-15 @ 05:01:41
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: helga

Så fina orkidéer...

2008-02-15 @ 11:45:32
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0