Söndag - stora skottardagen



Nu får det verkligen räcka, det har snöat och snöat i en vecka, igår vid 16.00 gav det sig helt plötsligt och det small till och blev 10 grader kallt, hoppsan tänkte vi, va skönt det blir kallt...men när vi kom hem inatt från 50 års kalaset så snöade det igen, och det håller fortfarande på...
Idag var vi tvugna att börja skotta ordentligt, tidigare har vi bara kört med bilarna i snön men nu åker gubben bort på jobb denna vecka igen så skall jag överhuvudtaget komma ut så behövde vi ta fram det stora gardet, traktorn.

image951

Gubben på G efter att ha flyttat bilarna lite..

image952

Grannen Lennart tittade förbi också innan han skulle ut på snösvängen, han brukar åka runt till de äldre i byn och hjälpa dem.

image953

Men nu får det verkligen räcka....jag är trött på detta snöande.

image954

Så här ser det ut genom köksfönstret..

image955

Detta är också köksfönstret men åt andra hållet, växthuset översnöat..

50 års kalaset igår var väldigt trevligt, som alltid tillsammans med dessa vänner här i bygden. Vi har nog en unik sammanhållning  här, gubbarna träffas en hel massa i den stora bastun, som för övrigt är utsedd av bastuakademin i Sverige att vara en godkänd bastu...det kom en delegation från Luleå och Kokkolaforsen och satte segill på bastun, det som är himla kul är att 46 st av oss här i byn (dock inte Peter och jag) skall åka upp i juni till Kokkolaforsen på studieresa och vara borta i 4 dagar.  Sen är det ju i den lokalen vi är med våra hockeykvällar.
Vi tittar på film och vi har ett stort loppis som folk vallfärdar till...ja kom hit om ni är intresserade..
Som sagt många av dessa i byn var på kalaset igår...mycket spex och massor av god mat och musik.

Nu väntar stekgrytan och älgsteken. Denna stek tillsammans med potatis och kantarellsås, nån som blir sugen..


Kommentarer
Postat av: ejmis

Vi har fått massor med snö här också och jag bara myser...traktorn har fått jobba här hela helgen.
Vilken tid sätter du på potatisen till steken så jag vet när jag ska titta förbi? ;)
Ha en riktigt skön söndag!

2008-02-03 @ 12:21:18
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Christel

Mmmmm, sugen både på steken och snön...

2008-02-03 @ 12:50:29
URL: http://kottenliv.blogg.se
Postat av: helga

Älgstek, jo jag tackar jag :)

Bra att ni hade kul på festen!! Så mycket snö som ni har har inte vi, men lite... Kram på dig du!

2008-02-03 @ 13:30:45
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Monica

Otroligt att ni har så mycket snö!! Här skottas det också i dag men det är ju bara "slask" som traktorerna kör undan.

Kram

2008-02-03 @ 15:34:59
URL: http://mjsson.com
Postat av: Borthy

Hejsan!
Innan jag läser ditt inlägg skall jag försöka förklara hur man lägger in musik som du ville veta.
Det finns ju en kod som står till höger om youtube-klippet. Koppiera den. skriv sedan ditt inlägg och när det kommer till det ställe du vill lägga in låten då trycker du på HTML-knappen. Kopiera sedan in koden du kopierat från youtube och tryck på knappen uppdatera som kommit fram. Då kommer det bli som en ruta i ditt inlägg. När du sedan publicerar ditt inlägg så poppar videofönstret upp! En bättre supertydlig instruktion får du här:
www.designadinblogg.se/1192908366_gui..._in_filmkl.html
Ha en fortsatt fin Söndag önskar Borthy Kram

2008-02-03 @ 16:43:00
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Inga M

Vet inte vilket som är viktigast att ha i såna här tider; gubbe eller traktor.

Här har det också röjts snö idag. Vi hade ju tänkt åka till Karlstad men det gick inte för ovädret. Polisen vädjar ju till folk att stanna hemma. Det har varit flera svåra olyckor i länet ser jag på nättidningarna. Men hos oss regnar det.

2008-02-03 @ 16:48:14
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Marianne

Vi har barmark och sen hyfsat väder. Inga minusgrader. En av traktorerna står dock förberedd för snöplogning. Vi brukar nämligen få mycket snö lagom till februarilovet. Och jag bara vägrar att skotta snö. Men jag hoppas vi slipper snön i år. Gräsmattan är redan dekorerad med Pyttikor och Vintergäcken blommar. Snödropparna är uppe och Magnolian har feta blomknoppar.
Ha det gott i snövädret.

2008-02-03 @ 18:29:48
URL: http://ekoxenskennel.bloggagratis.se/
Postat av: Mia

Åh vad det ser underbart ut! Jag älskar snö och tyvärr regnade vår bort, dagen efter den föll... Roligt att hitta till din blogg också!

2008-02-04 @ 01:13:09
URL: http://winyan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0