Min helg



Igårmorse hade vi packat och gjort klart för att åka till stugan...men vid halv tio öppnade sig himlen och det spöregnade och började åska, och herre je vad det åska...vi hade tänkt klippa gräs och måla denna dag så vi ställde helt sonika in resan till stugan...istället tog vi en heldag i bilen, styrde kosan mot Eda kyrka där min man har sina mors föräldrar begravda, och en hel del av sina anhöriga förresten...vi hade för inte så länge sedan fått ett telefonsamtal därifrån där de ville att vi skulle kontakta dem för att veta hur vi vill ha med gravarna....vi hade inte varit där på säkert 15 år....usch man skäms nästan....men man skjuter ju allt sånt på framtiden och de gubbens mamma och pappa ligger ju här så det är ingen naturlig grav man åker till, ja vi kom dit och som det såg ut, bara ogräs och elände...



Vi grävde och grejade lite så nu ser det iallafall lite bättre ut på våra tre gravar. Nui har vi bestämt att ringa imorgon och ordna med deras hjälp. Gubben har ju inga släktingar kvar mer än en äldre kusin i Laholm...



Eda kyrka, en mycker vacker kyrka...

Gubbens kusin har sina hemtrakter i Arvika och vi åkte till hennes sommarställe för att titta om de möjligen var där, men det var bara dessa otäckingar som fanns där, i massor...



Mördarsnigeln....vi har inga av dessa hemma hos oss i Molkom, och hoppas aldrig få hit dem, för fy vilka äckliga varelser, de försökar sig själva och kan få upp till 400 ägg....nej fy bövelen...



Här står gubben vid stugan vid Mastviken och blickar ut över Glafsfjorden, det är så vackert och det är ju synd att de bor så långt borta från detta gemytliga ställe....

Vi tog sen vägen förbi gubbens mammas hemställe i Charlottenberg, Holmen....där i skogen finns fortfarande huset kvar och vi blev glatt överraskade då det nu var sålt och där bodde det folk som hade renoverat det, vi sålde det när svärmor avled för 23 år sedan och har sedan inte haft någon kontakt mer än att vi hört att det var förfallet, men som sagt nu var det i ett underbart skick igen och såg ut som vi mindes, de hade tittat på kort och renoverat i gammal stil, det trillade en tår ner för våra kinder, så mycket minnen som kom tillbaka...



Det var nämligen här bakom detta hus som svärmor fick en hjärtinfarkt och avled för 23 år sedan en midsommar...ja mycket tankar och minnen  kom tillbaka till oss båda...
Vi blev bjudna tillbaka och då tänkte vi ta med våra barn för att visa varifrån deras farmor kom, de var ju så små när detta hände, Frida kommer ihåg Tomtebo, en liten lekerstuga som fanns där...men den fanns inte kvar idag.

Efter detta tog vi vägen ner till Myre som ligger en liten bit från Holmen, därifrån kom Peters farbror Ture...här stod denna gamla lada kvar...



Vacker, denna lada stred farbror Ture om ialla år att den skulle få stå kvar och titta den står där fortfarande...hoppas han ser det i sin himmel.

Sen stannade vi givetvis på köpcentrat i Charlottenberg, norrmän så långt ögat nådde...och det var en pos upplevelse att gå där, de hade en outlett med sportkläder och skor, gubben köpte nya gympaskor inför österrikeresan och sen förståss en jaktskjorta.



Ville  och jag luftar oss, köpcentrat i bakgrunden..åskan förföljde oss hela dagen, regn och sol om vartannat.
Fram mot sex när vi bestämde oss för hemresan så kom solen och stannade.
Hemma i Molkom igen vid halv nio, var sonen med tjej och plockade ihop de sista grejorna, snyft igen, förlåt dumma mamma som bara gråter....
Vi stack till Gräs eftersom allt var packat, fick en underbar kväll på verandan i kvällssolen, varsit vinglas och en räkmacka..
Trodde att solen skulle skina på oss när vi vaknade men det har varit regn och sol om vartannat, när det var dax för middag så tände gubben grillen och när det var lagom glöd då kom det spöregn, men jag fann på bot...så middagen blev supergod...



Tur man har stort och rejält parasoll...

Ja  imorgon var det arbetsdag igen, gubben har semester, underbart för honom som haft det väldigt stridigt på jobbet i vår. han har haft migrän minst en dag i veckan nu på slutet...gör nu bara sånt du vill göra älskade vän...det skall rivas uthus och kapas ved....inget kul det heller men han är iallafall på hemmaplan och kan vila när han vill..

Ja nu skall jag sluta för denna gång, ...ha det gott och njut av livet mina vänner....



Kommentarer
Postat av: ejmis

Ni har verkligen varit ute på en riktig nostalgi-resa.

2008-07-13 @ 20:04:39
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Lina Lettenström

Jaha...då bölar jag igen då. (även när jag precis läste om tidigare inlägget) Känns konstigt det där. Jag känner så väl igen huset och så...även fast jag var så liten när vi var där. kanske trivdes jag där! Och sen har jag i och för sig sett så mkt kort därifrån. Men vilket vackert hus det är, likt det vi har i Duvenäs också. Förstår att det måste varit känslosamt för er med tanke på farmors död. :( Jag är så glad att ni har varandra. puss puss på er

2008-07-13 @ 22:01:21
URL: http://lhlettenstrom.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Ja, ni åkte en bra bit i bilen...

Inte ofta man gör såna resor, men känns bra när man har gjort dom!!

Och parasoll... det är bra att ha!!! :)

Puss och kram!!

2008-07-13 @ 22:58:43
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Roligt att förgylla tillvaron lite för dig. Det blir tomt när ungarna flyger ut, men det är ju livets gång.Jag tror att både du och jag har gjort ett gediget arbete med våra barn, så de är trygga och kan stå på egna ben.Det ska vi vara stolta över tycker jag :)Då var ni nästan i mina trakter och reste runt då? Kram kram!

2008-07-14 @ 00:19:01
Postat av: Lisbeth

Det var jag som lämnade den osignerade kommenteren. Vet inte vad som hände:)

2008-07-14 @ 00:21:23
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Persilja

Ja, som alltid hos dig, får jag en tår i ögat! Svärföräldrarnas hus som blivit kärleksfullt omhändertaget, er glädje över det, och så barnen som flyttar hemifrån. Jag känner den där smärtan, som du beskriver som om en bit av dig försvinner. Samtidigt ser du dem som turturduvor och önskar dem allt gott. Din värld är så vacker! Det är något med hur du ser på världen och beskriver den. Du liksom bara upplever och reflekterar och finns. Du ÄR. Du är så mitt i nuet på nåt sätt. Det är en gåva!!! Var glad för den!

Kram!

2008-07-14 @ 00:24:04
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se
Postat av: Yvonne

Men nu har du varit i mina hemtrakter .

Kännde igen Eda kyrkan direkt. Kul att läsa i din blogg!

M v h

2008-07-14 @ 11:49:52
URL: http://trissemojs.bloggagratis.se
Postat av: Monica

Vilken fin dagstur ni fick och även gamla minnen på gott & ont.



Kul att se dig där under parasollet - "Svensk sommar" ha,ha,ha....



Ha en fin vecka trots jobb.

2008-07-14 @ 12:06:14
URL: http://mjsson.se
Postat av: ugglan

Åh, vilket låååångt inlägg. Det är så härligt att få ta del av dina utflykter. Man borde göra sig sådana turer lite oftare. Får nog ta med mamma så hon får visa mig runt för själv så minns jag inte så mycket.....

Ha det så gott. Kram Ugglan

2008-07-14 @ 16:55:35
URL: http://ugglan.bloggagratis.se
Postat av: Inga M

Roligt att läsa om rundresan i Din blogg! Det är ju inte så långt härifrån!



Visst finns det mycket nostalgi i att besöka platser sedan förr. Jag känner igen Din glädje i att ett gammalt hus renoveras och bevaras. Så är det med mitt barndomshem. Jag blir så glad varje gång jag ser det.



Känner också igen detta med att bli lessen när barnen flyttar. Glömmer aldrig när yngste flyttade härifrån och huset var barntomt. Det tog ett helt år innan vi hämtade oss tror jag. De försvann ju alla så långt bort också. Du har dem i alla fall i närheten. Det kommer att bli bra.

2008-07-16 @ 09:05:41
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Christmas Games

Very informative...God Bless

2010-01-15 @ 10:37:46
URL: http://christmas-games.tk01.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0