Skogsbilvägarna



Igår kväll kom gubben på att han ville ut och kolla på skogsbilvägarna som har blivit nyhyvlade, han är kassör för vägsamfälligheten så han ville kolla över lite...det är ett antal mil att åka över.

Vi började vår resa upp mot bortskogen som vi kallar det, där ligger vår skog och även en tjärn, Björntjärn, där det planteras in ädelfisk 1 ggr per år..dit kommer mycket folk för att dra upp de tre fisk de får ta per kort.

image1223

Här kan även rullstolsburna vara med och fiska och när jag jobbade inom vården då hade jag ofta med mej pensionärer hit, gisses va vi slog mygg ibland, men trevligt hade vi och framförallt de gamla...detta ligger mitt i skogen och är en liten oas att komma till.

image1224

Här är vägen in till vår skog och vändplanen, bortskogen som vi kallar det för...ligger ca 1,5 mil hemifrån oss.

Sen fortsatte vägen mot Övvatjärnarna,,läs på värmländska så går det bra...

image1225

Djupt in i skogen....här har säkert en och annan björn gått förbi...och i denna skogen springer vi varje år på älgjakten.

image1226

På väg ner mot tjärnet...vi passade på att plocka bort alla stora stenar som låg på vägen efter hyveln, stannade var och varannan meter och slängde sten...det känns i armarna idag.

image1227

Här går gubben och slänger sten, snart är vi framme vid tjärnet...här gal göken för oss hela tiden...och det var en bästergök   för han gal i väster...

image1228

Tjärnet, här stannade vi en stund så att vovven fick sträcka på benen...här kom en tjäderhona fram på vägen mitt framför oss och ville stod som hyptnotiserad....

image1229

Nästa sjö. Örten...nu är vi snart hemma igen...vi har gjort dagens goda gärning, plockat hundratals av sten, men på samma gång njöt vi av solen, göken, stillheten, utsikten,doften och att få vara tillsammans...

Hoppas ni haft en lika trevlig upplevelse som vad vi hade...ha en trevlig helg alla i den underbara solen...

Kommentarer
Postat av: ejmis

Vilka härliga bilder!
Nu är jag faktiskt ledig resten av helgen, vi lägger ju våra scheman själva och jag tycker en arbetsdag på helgen räcker.

2008-05-31 @ 08:57:26
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Zassi

åh vilka underbara bilder!
Jag tycker det är så härligt när man hör göken, det är liksom tecken på vår!
Ha det bäst/Kramiz

2008-05-31 @ 12:00:41
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Det är som om jag stod där själv... så otroligt vackra och nära bilder! Man blir nästan lite "fabelfull", som min farfar brukade säga. En skogspromenad liknar inget annat - där alla sinnen får uppleva naturens magi!
Tack för att jag fick följa med på en tur...!

Varm kram..

2008-05-31 @ 15:30:49
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Inga M

Ni har det såååå fint i skogen! Måste ha varit en trevlig promenad med vackert väder. Vi har ju blivit så bortskämda de senaste dagarna med sommarvärme.

Vi ska åka uppåt Värmland idag, upp till Ransäter Erlandergården och se på trasmattor. Det ska bli trevligt och det verkar som om vi får fint idag också.

Du får ha en bra dag!

2008-06-01 @ 05:25:57
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Margaretha

Götapetter vad vackert ni har det......
Fantastiskt....sagolikt.....
Kram
Margaretha

2008-06-01 @ 16:19:59
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: linda

Vilka härliga bilder!
Hörs ut som om ni haft en helt underbar dag!

2008-06-01 @ 18:24:41
URL: http://www.fetmaoperation.blogg.se
Postat av: Mia

Vad härligt det ser ut! Jag längtar ut i naturen, den RIKTIGA naturen, långt in och bort, varje dag!

2008-06-16 @ 20:14:45
URL: http://winyan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0