Födelsedagar


Idag fyller barnbarnet Kalle år, imorgon fyller dottern Frida år, 29 st...tänk va tiden går...så denna helg blir det kalas, Fridas svärmor fyller år på söndag så vi passar på att fira även henne, tredubbelkalas alltså. Vi har det tätt vid denna tiden för Fridas gubbe fyller i slutet av oktober, min gubbe 5 november, sen är det fars dag och så kommer dessa tre nu i tät följd, tårta, mums.....

Jag skall baka saffransbröd, vet att Frida tycker om det så jag har lovat baka åt henne...kanske det blir idag eller imorgon.
Utan russin och mandelmassa till henne men i mina får det vara båda delar i. Här kommer lite bilder och recept som jag lånat av recept.se

Lussekatter
50 g (1 pkt) jäst för söta degar

150 g margarin eller smör

5 dl mjölk

1 burk (250 g) kesella

2 pkt (à 0,5 g) saffran

1½ dl strösocker

½ tsk salt

ca 17 dl mjöl

Pensla med ägg

Garnera med strösocker eller russin


Gör så här:

1. Smula ner jästen i en degbunke.

2. Smält matfettet (d.v.s. smöret eller margarinet) i en kastrull. Häll i mjölken, rör om och värm till 37 °C (fingervarmt).

3. Häll en del av degspadet (d.v.s. mjölken och det smälta matfettet) över jästen och rör tills den är upplöst.

4. Tillsätt resten av degspadet, kesella, saffran, socker och salt. Arbeta därefter med maskin eller för hand in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig. Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 30 min.

5. Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank. Dela den i 5 delar. Baka sedan ut 10 lussekatter av varje del, genom att rulla ut varje liten del till ca 20 cm och därefter forma till en lussekatt. Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper och tryck i russin ordentligt. Låt jäsa till dubbel storlek 20-30 minuter.

6. Pensla brödet med uppvispat ägg.

7. Grädda lussekatterna mitt i ugnen 225 °C i ca 8 minuter.

8. Låt svalna under bakduk. Förvara i plastpåse eller frys in.

Baka ut saffransdegen.

Rulla ut saffransdegen i längder och forma till lussekatter.

olika lussekatter


Jag har provat att baka både utan och med kesella, men med kesella blir de helt klart bättre, fluffigare på något vis...

Det kommer bild på mina bröd också när de är klara...


Annars idag har jag tänkt att städa, som vanligt på ledig dag...ikväll skall jag in till stan för att hämta gubben och svågern som är på wiskeyprovning. Det är min broder som har dessa provningar, han är en stor wiskeykännare och idag var det viss ca 30 st som skulle prova nya sorter. Jag är avundsjuk som också tycker om denna goda dryck.

Nej tillbaka till dammsugaren....sen skall hunden ut....i spöregn....bara en kopp kaffe till....ha en fin helg alla....


Kommentarer
Postat av: helga

Trevlig helg önskar jag dig!! Vad bra att du påminde nig om lussekatter - det är ju såå gott!! Jså, spöregn hos er också...

2008-11-14 @ 12:49:18
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0