Vi har blivit invaderade


Nu har vi kommit hem från stugan i Gräs....vi har haft en skön helg, mycket regn och det är ju inte roligt förståss, speciellt då inte när mangår på en marknad...
Vi har besökt den årliga Oxhälga i Filipstad, paraplyer överallt och marknadsstånd som har takena fyllda av vatten..vi blev dränkta ett antal gånger av marknadsgubbarna som tömmer sina tak och struntar fullständigt i alla människor som går där...jaja....det hör väl till...och blöta var vi ju redan så...
Hör till marknad gör också kålsoppa, mums, kl två var vi bjudna upp till syrrans svärfar som bor mitt i smeten. Då var det skönt att komma in i värmen totalt dränkt och få denna varma goda soppa inombords...
Handlade som vanligt Vild Hasses goda korvar, Inga-Lill och Tommys hemkokta karameller, jaktsockor till gubben.

Sen åkte vi hem till Gräs, tände i spisen och satte in kanatrellpajen i ugnen. Vid sju kom bettan och Bossse och åt med oss, de har sin stuga inte så långt från oss så ofta gör vi så att vi äter hos varandra..Strötittade lite på Lets dance finalen.
Smuttade på en god whisky, provade den senast inköpta Scapa, en singelmalt från Orkney öarna.. Mycket god...

Idag har gubben suttit och arbetat uppe i stugan och jag har grejat lite ute...där fick jag se att vi är fullständigt invaderade av svamp....men inte ätliga, då hade vi haft en guldgruva...ja förståss det satt en ensam Karl-Johan där.



Annars var det mest av dessa otäcka sorter...giftsvamp...



Ståtlig är den med sin vackra röda färg,,,det finns massor av dem iår...



Vad är detta, sitter på stubbar och i gräsmattan, i massor, gud så äckliga, ni ser dem i olika stadier, ljusa, mörka sen mögliga och blöta...bläää.



Annars är det ganska vackert nu, hösten börjar inta sina vackra färger, så här ser det ut utanför stugan just nu..
Nu skall vi äta lite mat sen blir det hemfärd och firande av min pappa som idag fyller 77 år...

Gubben han åker bort i morgon på jakt, till Hardangervidda, han kommer inte hem på 14 dagar så här blir man ensam nu länge, tur jag har hunden....

Fortsatt skön helg alla där ute......vore förresten roligt om ni alla kunde skicka mej en hint om att ni är där, jag vet at ni är många, gå bara in under kommentarer längst ner i inlägget och skriv något kul, jag skulle bli jätte glad....

Ha de......

Kommentarer
Postat av: Mia

Tisse tassen på Babbi ser inte bra ut, har lagt ett spritförband på nu så vi får se hur det ser ut imorgon...

Sen blev jag väldigt hungrig och sugen på kantarellpaj, recept kanske?

2008-09-07 @ 17:49:49
URL: http://miaimolkom.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Förlåt att jag inte skrivit nåt på ett tag...

Men jag är här ibland!!

Idag var jag också på Oxhälja...

Lika blött idag.

Ses på Tisdag.

Puss och kramis!!

2008-09-07 @ 19:49:01
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se/
Postat av: Mia

Tack, det ska jag genast prova, så man blir av med lite kantareller... :)

2008-09-07 @ 20:03:09
URL: http://miaimolkom.blogg.se/
Postat av: helga

Visst är det vackert nu på hösten!!! T o m den oätliga svampen kan vara fin att TITTA på.

2008-09-08 @ 09:22:21
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Lisbeth

Ja du, det är ett fenomen med dessa bloggar. Du skulle ju blivit fotograf, vet ja. Såå fina bilder. Visst är väl hösten fin, ja när det inte regnar då :) Kram kram vännen.

2008-09-09 @ 01:13:14
Postat av: Inga M

Vi köper exakt samma saker på marknaden ser jag. Fast jag går ju på marknad här i Årjäng om ett par veckor. Hoppas vi får bättre väder. Det är lite trist med allt regnande.



Jaså, det är Din tur att bli jaktgräsänka. Så blir det här också så småningom. Min gubbe åker till Valsjöbyn. Vet inte om jag gillar det. Det är det mest björnrika området i Sverige tror jag. Får försöka tänka på att han har Björnpasset nu och åtminstone i teorin lärt sig att skjuta björn.



Ha det gott!

2008-09-09 @ 05:29:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Sara

Mmmmmm... kantarellpaj slurp Det lät fantastiskt smarrig :) Aldrig smakat men nu blev jag sugen.

2008-09-09 @ 17:53:58
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jaha var det Oxhälja har jag totalt missat, men vädret var ju piss så det kunde kvitta!



Dom röda svamparna med vita prickar är hemskt goda har jag hört iallafall en gång!!!



kramen



2008-09-09 @ 20:30:00
Postat av: Gisan

Kramar till dig från mig :-)

2008-09-09 @ 20:49:20
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Åsa

Hej, var länge sedan jag tittade in...! Oj vad svamp- vi har också sådanan som växer i gräset- urfult.... Ha det gott! / kram åsa

2008-09-11 @ 19:36:51
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0