Kärringhetta


Å herre gud vad jag svettas, klimakteriet är här, med råge...speciellt på natten...vaknar varannan timme och fullständigt flyter...jag kan inte ta östogener för jag har så lätt att få propp, någon som har annat förslag...

Jag är ju totalt kaputt vareviga morgon...idag på jobbet har jag suttit och gäspat konstant....(ja vi har nog gäspat ilag mina kollegor och jag idag)...

Klimakteriebesvär

kvinna med paraplyDet finns många variationer på de obehag klimakteriet kan medföra.
Vissa kvinnor märker knappt någon skillnad från tidigare, mer än att deras menstruationer blir oregelbundna och slutligen försvinner helt. Och så finns det de kvinnor vars liv förändrats totalt då de upplever alla möjliga symtom, i värsta möjliga form.

Värmevallningar

Anfall av plötslig värme, så kallade värmevallningar, är ett klassiskt symtom i klimakteriet och drabbar 75-80 %. Vallningen kommer helt oberoende av situationen och följs ofta av kraftig svettning samt blossande ansiktsrodnad som sprider sig ned på halsens framsida. Värmevallningarna håller bara på en eller ett par minuter men kan, särskilt i klimakteriets början, hålla på i upp till en timme.

Sömnbesvär

Somliga kvinnors sömnvanor slås helt i bitar, dels för att de har svårt att somna, men även för att de under natten väcks av vallningar och svettningar. Svettningarna kan under natten vara så häftiga att lakanen måste bytas flera gånger.

Humör och irritation

Många kvinnor upplever väldiga humörskiftningar mellan ilska, irritation, gråtmildhet, ängslan och nedstämdhet. Undersökningar visar att ungefär 60 % av kvinnorna i klimakteriet känner sig nedstämda eller irriterade, men även att de negativa känslorna minskar med åren.

Hud och hår

Kvinnans hud blir tunnare eftersom blodcirkulationen och talgproduktionen i huden minskar. Slemhinnorna i ögon, näsa och mun kan också bli torrare. Håret kan tappa glansen och tandköttet börjar blöda lättare.

Sexliv & lust

Bristen på östrogen kan göra att slemhinnorna i underlivet blir torra och sköra. Problemet är vanligt och minst hälften av de kvinnor som drabbas gör det 5-10 år efter menopausen. Partiet runt slidöppning och urinrör kan få en ökad tendens till klåda. Torrheten kan också öka risken för urinvägsinfektioner och inkontinens, eftersom slemhinnan även fungerar som "tätning" i urinröret. Libido (sexlusten) hos kvinnan kan minska eller helt försvinna. Till viss del beror det på en minskad tillgänglighet av det manliga könshormonet testosteron.

Koncentration och minne

Många kvinnor hävdar att de har svårare att koncentrera sig på jobbet, att de tappar bort saker och att de får sämre minne. En stor del av forskningen ägnas i dag åt detta område. Mycket talar för att östrogen har en positiv effekt på minnet och vissa intellektuella funktioner.

Har hämtat detta från google...

Herre gud, varför skall vi kvinnor få allt detta...kan inte våra män ta åtminstone vallningarna, haha...

Ja, det är väl bara att gilla läget...det går väl över någon gång...Hur har ni det med kärringhettan, har ni kommit dit ännu?
Om inte, njut, för ni lär inte slippa undan...


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Än är jag inte där...

Men det kommer väl så småningom!!

KRAM!!

2009-01-14 @ 20:06:22
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

jodå,jag är på god väg när det gäller kärringbesvären....

2009-01-14 @ 20:21:52
Postat av: ejmis

Jag äter Remifemin och pepper, peppar...

2009-01-14 @ 20:30:33
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Ja du, det där känner man igen. Grejen med mig är att jag blir arg också när dessa vallningar kommer. Många gånger per natt. Ibland blir jag så galen att jag går ut och ställer mig på trappan, ha ha.Har ingen värme på i sovrummet, inte ens när det är svinkallt ute.Har inte prövat något mot det. Det är ett elände och man är trött för jämnan. Ja usch, vad mycket som har lagts på oss kvinnor... Kram kram.

2009-01-14 @ 21:44:27
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Mari

Aj aj aj alla ska vi den vägen vandra, akupunktur har jag hört ska vara bra mot dessa besvär.

mari

2009-01-15 @ 13:07:02
URL: http://molkommajsan.blogg.se/
Postat av: helga

Stackare!!



Snart är jag också där... får mer och mer oregelbundet...

2009-01-15 @ 18:55:38
URL: http://helga1.bloggagratis.se
Postat av: mona

Smygkikar påd i nblogg ibland! Jag är def där, i vallningarnas underbara värld. usch o fy säjer jag. Nedstämd kan jag också periodvis vara, det var bättre med pms för då var jag mest arg. En känsla som är lättare att hantera. Citronmeliss är bra att drikca för vallningar. Gissa vem som har sånt till försäljning??!!

2009-01-16 @ 11:03:10
Postat av: tussegumman

Önskar dig en fin helg! Du har en utmärkelse att hämta på min blogg/Kramar Tussegumman

2009-01-16 @ 21:51:36
URL: http://www.tussegumman.blogspot.com
Postat av: Anki

På hälsokost finns Chello att köpa. Vet inte hur det fungerar med tanke på dina propp-problem, men ta råd av hälsokostpersonalen.

Kram!

2009-01-18 @ 16:11:08
URL: http:// ankitankar.blogspot.com
Postat av: Jenny

Ja, det är inte kul men det går över. Min mamma är sådan nu:) Hon tar det som är som länken.

2010-06-11 @ 15:09:02
URL: http://sv.libidil.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0