Min förmiddag



Sov faktiskt idag till kl 09.00...eller låg iallafall kvar i sängen, gubben snusade så gott där bredvid. Men han hade bestämt att idag skulle han till skogen en sväng för att röja lite, väckte honom, åt en stadig frukost, sen gav han sig iväg. Solen sken idag  så underbart ute men det blåste kallt..

Efter en stund ringde han och sa, Kicki, jag har glömt bensinen i pannrummet till sågen, kan du komma hit med den...ok...bara att ställa ner dammsugaren, klä på sig och bege sig till skogen...

Härifrån startade jag och skulle ända ner till skogskanten där gubben mötte upp.....då hade han gått ner från höjden till mig, en brant stigning kan jag lova...



Nere hos honom vände jag kameran upp mot vårt hus...



Långt där uppe bor vi...huset på kullen, det underbaraste stället som finns...

Lämnade över bensinet till gubben, han försvann till sitt arbete med dunken i högsta hugg...



När jag ändå var här nere vid skogen så passade jag på att ta mej en tur in i skogen, här var vi alltid med ungarna när de var små...då fanns det snö vid denna årstid...nu ser det ut så här...backen upp är brant, jag lovar...mitt i backen går man in i den djupa skogen, denna skog kallade ungarna för.....kommer ni ihåg barna mina....jo pippilångsstumpsskogen, vet inte varför, kanske för att de ibland red med hästen här....kan ni svara barna, varför detta namn...






Här är pippilångsstrumpsskogen...



Här är på våren, gult, blått och vitt om vart annat,,,,av tussilago, blåsippot och vitsippor...dessa sitter här och bara väntar på våren...



Konstig årstid vi har nu för tiden...vid denna tid för ca 10-15 år sedan var här minst en halv meter snö...nu kommer på sin höjd några cm...

När man går här i djupaste skogen, alldelea själv fantiserar man över en del,,,dessa stora stenar kan bli troll och bara resa sig upp...



Nu är det bäst att vända tillbaka hem igen...ut till branta backen och ner till gärdet...


 

Nu skall det börjas med fisken till middag, sen i eftermiddag har vi tänkt att åka till stugan och bli kvar över natten...Tack för att ni följde med mej till skogen...ha en fin helg på er alla...

Och för er som undrar, givetvis var Villehunden i skogen, men med grannen, honom lämnar man inte hemma när man går till skogen, men han var ute på sin egen tur i skogen han...




 


Kommentarer
Postat av: Ninni

Vilken härlig tur du fick...ha en skön kväll i stugan, kramen

2009-01-17 @ 14:54:09
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Monica

Det var väl tur att "gubben" glömde bensinen så du fick dej en härlig skogspromenad.

2009-01-18 @ 10:15:12
URL: http://mjsson.se
Postat av: Inga M

Pippiskogen var vacker! Den ser ut som en skog ska se ut i sagorna, i Mio min Mio och Ronja och så. Astrid Lindgrens sagobarn tillbringade mycket tid i skogarna. Jag tror att vi alla behöver skog och kanske barnen får lite skog via Astrids berättelser. Det känns på ett speciellt sätt när man är ute i skogen, svårt att förklara vad som händer med kroppen och själen, men jag tror att både Du och jag upplever detta starkt. Vi verkar trivas där. Tack för att vi fick följa med på Din promenad!

2009-01-18 @ 10:59:46
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: LinaL

Hmmm...jag är inte riktigt 100 på varför den hette PippiLångstrumpsskogen, men det kanske var så som Inga M beskriver. Just att det ser ut som en skog från sagorna, att det kändes speciellt att vara där. Det var härligt att få se lite skog tycker jag...som sitter "instängd" i en lägenhet i stan...hihi. Längtar hem nu! Får ta mig en promenad till Mariebergsskogen kanske?! puss puss

2009-01-18 @ 13:28:00
URL: http://lhlettenstrom.blogspot.com
Postat av: Birgitta Andersson

Hej Kicki !

Skogen ser jättemysig ut.

Tack så mycket för julkort och den goda marmeladen !

Kram

Birgitta i Skultuna

2009-01-18 @ 20:58:35
Postat av: Ulrika

Tack för prommisen!!!

Vi kan väl ta en riktig snart??

Puss och kram!

2009-01-18 @ 22:37:49
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se/
Postat av: Anki

Ja, det var säkert 20 år sedan jag var och gick i en Pippilångstrumsskog!



Kram

Anki

2009-01-19 @ 00:18:29
URL: http://ninnieblogspotcom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0