Hälsoundersökning...kaos....




Igår, dagen efter att vi kommit hem från vår resa i Tyskland och Danmark, skulle jag på den årliga hälsoundersökningen på jobbet. Vilken rikedom att ha ett jobb som har hälsounderökningar på sina anställda...både busschaffisarna och vi på kontoret...
Jag har ju inte precis varit på en hälsoresa, och alla som varit i Tyskland vet ju vad de har för mat...fet mat och
sen dessa goda ölsorter.....

Det togs kolestrolvärde på mej...jag har högt sedan tidigare...och hur skall det provet visa efter denna helg...hjälp...ja det återstår att se...blodtryck och blodsocker var bra, men min puls är alldeles för hög, så är den jämt...och så har vi det i min släkt...och min kondis, under all kritik...herre gud jag var döslut efter 6 min på trampcykel med pulsmätare på....
Så nu lilla jag, ut och motionera...börja att gå minst tre kvällar i veckan. Jag gör ju inget sedan Villehunden försvann...innan dess var man ju tvungen att gå ut flera gånger per dag...nu inget..nada...jag är så förtvivlat lat och jag skäms så över detta...men nu skall jag ta tag i det, herre gud jag har ju bara ett liv, inte skall man väl förstöra det...och så fick jag förmaning om att gå ner i varv, försöka att få bort den inre farliga stressen.....den som gör min puls så hög...som mina värden visade nu efter cykelturen så tror jag bestämt att jag är mellan 70-80 år...nej upp till kamp, om jag sköter mej och får ha hälsan så skall jag ju tillbaka om ett år igen...och baske mej skall jag ha förbättrat mina värden tills dess...
Fråga mej gärna lite då och då hur det går för mej...sånt sporrar ju också.



Kanske skulle man köpa en sån här cykel...man kan ju faktiskt sitta framför tv och cykla...eller...nej jag tror nog att det blir promenader istället, då får jag ju frisk luft på samma gång. Gubben har lovat att förlja med, pannlampor har vi och reflexvästar, detta är ett måste här på landet där det är kolsvart...

Men som sagt, jag startar imorgon...jag lovar....nu skall jag gå och sova...




Kommentarer
Postat av: Ingela

Jag har hållt på med gympa i ca 10 år och ändå har jag benskörhet, jag blev så förvånad. Men det är också ärftligt. Mitt skelett är 20 år äldre änn jag är, inte bra. Men jag kan med hjälp av tabletter hålla skelettet på samma nivå nu, kanske växer jag ikapp ha ha. Men detta med promenader är bra men det är inte så lätt att promenera på landet, oftast får man gå fram och tillbaka samma väg, inte så roligt. Vi har inga gatuljus här där vi bor, så det lockar inte att gå ut och gå direkt när man har kommit hem. Men jag önskar dig lycka till med promenaderna! Kram

2009-11-03 @ 21:22:53
URL: http://ingelaaqvistbloggar.blogspot.com
Postat av: Yeo

Vilken dag var nu den vanligaste att börja....Är tyvärr inte mycket bättre själv. Vi kanske får försöka tillsammans med matlåda och promenad. Vi har faktiskt tyvärr inga ursäkter.. Ses i MORGON!! Kram

2009-11-03 @ 22:02:06
URL: http://www.thebylunds.com
Postat av: Inga M

Jag fick en kick av hälsokollen 55+ på vår skola. Då fick jag veta att redan ett par halvtimmar med ordentliga promenader per vecka gör skillnad. Så numera försöker jag att utnyttja friskvårdstimmen mitt i veckan. Det känns skönt. En sån där cykel har jag också men det verkar inte passa mig för det blir inget av.

2009-11-05 @ 06:53:31
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0