Älgköttet kommer


Idag när gubben gick upp, (älgjakt idag också...)kl 06.. så var det en skön dag, ingen frost, varken regn eller snö...en underbar dag alltså. När jag kom upp lite senare sken solen redan trots att klockan bara var 08.30 men det blåste så trädena stod på knä.. Jag brukar alltid lösa melodikrysset och så också idag, kokade kaffe och gröt, sen drog det igång. Lätt idag...skickade in det sen började jag packa ihop mej för hemfärd. Vi har ju varit i stugan
nästan hela veckan så det fanns en del att plocka ihop...röjde lite på utsidan också, skönt att lämna stället iordningställt för man vet aldrig när snön kommer för att stanna.
Älgköttet från hemmalotterna kommer idag och köttet från Gräsjakten den får vi imorgon, så denna helgen vet iaf jag vad jag skall göra. Skönt när det är klart och vilken rikedom att sen ha kött i boxen.

När gubben kom hem igårkväll från jakten så hade jag lasagne klart, han sa att det doftade ända ut till bilen...ja det var riktigt gott...och för honom som ätit korv nästan hela veckan var ju detta rena gormetmaten.
Det blev några gammeldansk till och öl så klart...




Köttfärs och ostsås....



Ja ni ser vi gjorde nästan slut på hela formen....det gör ju inget nu med formar som det sitter fast i för jag har ju fått varmvatten i köket i stugan...




Så här såg det ut i slaktboden igår.

Han ringde för en stund sedan och sa att idag på fm hade det skjutits 1 tjur och  kalv...ja då har de 1 stor och 45 små kvar på licensen då...får se om det blir någon mer i eftermiddag.
Igår hade de 2 vargar med i såten...de sprang och velade mellan skyttarna och försvann sen bort mot höjderna i Gräs. Inte roligt för de som hade hundarna ute i skogen, men det gick bra.

Jag hade ju tänkt att få vara med i skogen dessa dagar jag vart ledig, men jag har ju fått så ont i halsen så det har inte varit tänkbart att sitta ute i snöstorm eller 8 graders kyla. Viktigast är ju att jag är frisk så jag kan jobba igen till vecka. Jag har varit ner till slaktboden och hälsat på dem på kvällarna och då känns det som om jag fått vara med lite iaf.

Ikväll är det haloween fest här hemma i vår by, det är de yngre här i byn som alltid gör spännande banor i skogen och det startar inte förräns det är riktigt mörkt ute, jag kan lova att ibland tror man att man skall göra i byxan för så spännande är det. Hoppas gubben kommer hem och att vi är klara med köttet så vi kan gå dit en sväng....jag får väl stoppa i mej lite halstabletter för att orka med halsen. ta med tea i termos för att hålla värmen...

Nej nu skall jag vässa lite knivar för nu snart är det dax att hämta första högen med kött, kvarnen står redan framme...so long....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0