Trattkantareller


Vi gick och la oss vid 23 igårkväll, ställde fram klockan 1 timme och somnade bums...vaknade vid 08.00 helt utvilad, klockan var ju egentligen nio...jag tassade tyst upp, satte på kaffe och gick ut för att måla det sista i kuvösen. det är ju ingen vidare målartork nu men det måste göras innan vintern...vill inte förstöra verandan med fukt som sen blir mögel...
Väckte gubben vid halv tio med långfrukost...gott att sitta riktigt länge.
Gubben gick ut för att byta till vinterdäck på våra bilar, jag fortsatte med målningen. Satte sen på älgsteken som skulle bli vår middag.

Sen blev vi sugna på att gå till skogen för att kolla om det fanns några trattisar kvar att plocka.



 Knallade iväg med bara 1 korg...vi hade kunnat plocka 3 korgar fulla...men istället blev det 1 korg, min mössa och gubbens keps fulla...



Massor fanns det av dem.. de satt i stora shok överallt....




Här står gubben på huk med massor av svamp framför sig.



De växerpå de mest konstiga ställen, här satt de i en stubbe och växte...




Fångade gubbens hand precis när han skulle greppa en svamp.



Ja så här mycket var det i korgen när vi var klara, detta hemma på diskbänken...vi var ute i skogen över 1 timme, det var helt underbart med frisk luft trots att det duggregnade hela tiden.



Här har jag lagt ut dem på tidning, skall försöka att dela de mesta under kvällen, de skall få ligga på tidning på tork, det är viktigt att byta till torr tidning varje dag annars blir det bara äcklig klet av dem...de är så blöta nu så det går fort att bli dåligt.



Ja här är vår söndagsmiddag, älgstek, morötter, massor av svamp, potatis och en smaskig god sås...

Kan man få bättre mat, det är faktiskt bara den ekologiska laktosfria grädden som är köpt, det andra är självproduserat från lannet och från skogen....

Nu en kopp kaffe sen skall jag ta tag i dessa svampar....va mycket man hunnit med denna dag, det har varit en lång dag känns det som...hinner säkert med att stryka alla skjortor som jag tvättat åt gubben idag också, han åker på resa imorgonbitti och kommer inte hem förrän onsdagkväll, och tidigt på torsdagmorgon åker vi ju på vår resa med syrran och svågern till Tyskland...det kommer alltså att gå åt en hel del skjortor.


Kommentarer
Postat av: Nalle

Heja Kicki! ojjjjjjjjjjjjjjjjjj va bra när man lyckas, säg till bara om ni behöver min hjälp... =)

2009-10-26 @ 16:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0