Filipstadsmarken - Oxhälja


Den första helgen i september är det marknad i Filipstad, tror faktiskt att det är sveriges största marknad, rätta mej om någon vet...

Vi begav oss dit igår, då det hade varit uppehåll i regnandet en timme tänkte i att du är det dax...jo visst, hela vägen till Filipstad regnade det, men när vi kom upp så höll det faktiskt upp, i 30 min...ja vi trotsade regnet och gick ändå och uträttade alla ärenden vi hade...





Ganska mycket barn med föräldrar var det vid karusellerna, men hur i hela fridens kan någon sätta sej i denna...




Denna karusell eller vad man kallar den för, den roterar runt hela tiden, folk sitter i korgen och skriker...
varför utsätter man sig för något liknande. Jag har aldrig förstått det. Yr är jag i vanliga fall men efter en sån här omgång i denna karusell så skulle inte jag kunna gå upprätt mer.



Mitt bland alla marknadsstånd kom denna fina regnbåge fram, här var det just då uppehåll och tom solen kom fram 20 sekunder.



Hit måste man...ett av mina viktiga mål under marknaden.




Här skall jag alltid ha, fikonkulor, nougat, nougat med nötter...bara en gång om året man köper 1/2 kg av detta så längtan är stor innan påsen är i hamn.



Skillerälven rinner genom Filipstad, är en väldigt fin älv men mycket ström på sina ställen..

Ja vi fick vår korv av Vildhasse, vår nougat av Ingalill och Kennet, strumpor till pappa med lös resår, Wasa hårdbröd och givetvis cocosbullar. Vi stannade i Brattfors och köpte honung, där kan man bara stanna till hos en honungsförsäljare och ta en burk i ett skåp och sen lägga pengarna i en burk, väldigt bra. Hemma igen skyblöta med hår som låg slickat efter huvudet gjorde vi oss en stor kopp kaffe, vi fick besök av Frida,  Jimmy och hans lillebror med flickvän, cocosbollarna smakade gott kan jag lova.

Idag söndag är det än så länge uppehåll, vi har tänkt oss till stugan i Gräs på fm för att klippa gräs...sen vid 15.00 skall vi vara nere hos mamma och pappa och gratta pappa, vi får väl se vad många vi är som kommer dit, annars har vi en fasligt stor tårta att hugga tänderna i...
Gubben han packar för fullt för sin årliga resa till Norge, jakt på hardangervidda med sin vän Staffan som bor och jobbar där. Så nu blir jag ensam i 10 dagar eller vad det kan bli denna gång. man vet aldrig...hoppas jag också kommer någonstans framöver.

Nog om detta, nu är det gräsklippning som gäller...innan regnet kommer igen...ha en fin söndag alla.




Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Jag är lite osynlig min vän... men jag har varit in och röstat på bussen! Självklart 5-stjärnig!



Varm kram...



Ps. Å jag håller med dig.. sådant där godis är bara för godaste gott!

2009-09-07 @ 16:42:20
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Ninni

Ja just det Oxhälja har det varit det är en härlig marknad!



Ha det..kramen

2009-09-07 @ 16:55:27
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Ja, det är ett måste att åka dit...

Jag drog dit efter jobbet på Lördagen jag!

Det regnade förstås... Men vad annars???

Kram på dej!!

2009-09-10 @ 09:47:20
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0