Kökets guld och 1:a advent


Första advent...

Uppe med tuppen idag, gubben skulle stycka en tjurkalv och jag skulle baka, saffransbröd.
jag ville bli klar med brödet innan köttet kom in i köket...alltså fick även ja gå upp tidigt...på en söndag när man sover som skönast. Ja det blir fler söndagar....



Vacker himmel idag på förmiddagen...sen kom faktiskt solen fram också...



Här ligger degen, färdigt att börja bearbetas till längder.



Utav degen blev det 12 längder.



Jag lyssnade på julmusik under tiden så det gick så lätt att baka...



Här ligger de färdiggräddade längderna och doftar underbart..

Ja sen kom gubben in med köttet och det var bara att sätta igång...grannen var med så jag satt dem båda vid köksbordet med varsin balja och kniv...haha...jo då, jag lagade mat under tiden åt oss....julkorv och potatismos med julmust till. Kanske inte den finaste söndagsmiddag men det smakade gott.



En balja med kött och en balja med färs....ja det tar sin tid att ta vara på...



Älskade gubben med delar av nötfärsen...gott att ha och blanda med älgfärsen till julens köttbullar...

Nu skall vi ta vara på de månatliga räkningarna...lika roligt varje gång, man är sen på ett toppenhumör...hmmm
Kanske skulle man sätta på lite julmusik och koka lite glögg till, då blir det nog kul även med räkningar.


Kommentarer
Postat av: Anna

Tack! Ja, ska faktiskt försöka ut o julhandla utan barnen och tänkte mig upp dit då :) Ser så mysigt ut!



Vilka fina saffranslängder! Å mala kött hoppas ja oxå snart få göra :D Haha... Så fort ja tagit jägarexamen o skjutit min första älg (godtrogen som man är) Haha, eller "mitt jaktlag" ;)

2009-11-29 @ 15:39:36
URL: http://unforgettable.blogg.se/
Postat av: Anki

Vi håller på att samla ihop oss inför i morgon, då första dagen på utredning börjar och vi kommer att få träffa så hel samling av olika personal, dietist, hepatolog, narkosläkare, kirurg, hjärtläkar, kuratorer, psykologer och sjukgymast, koordinator jag har säkert glömt någon. Men nu är det bara att hålla tummarna för att han kommer på väntelistan, det får vi reda på den 10 december!

Det är långa och intensiva dagar, Jaja som knappt kan hålla sej vaken en timme i sträck, han har blivit väldigt dålig, Kicki!

Men vi har haft en trevlig advent



Kram på dej och ni har haft mycket jobb ser jag med både bak och kött!

2009-11-29 @ 16:38:28
URL: http://ninnieblogspotcom.blogspot.com
Postat av: Yeo

Ser gott ut, med lussebullar menar jag...

Kram, vi ses i morgon!!

2009-11-29 @ 19:24:02
URL: http://www.thebylunds.com
Postat av: helga

Oj, vad ni har varit flitiga...



Dina längder såg verkligen goda ut...

2009-11-29 @ 20:59:05
URL: http://helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Lisbeth

Hu, va sjuk jag blir när jag ser er stycka! Saknar mina grisar och kalvar.....inte minst i frysen =) Har ni egna kalvar? Kram!

2009-11-29 @ 23:33:48
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ohh elva längder..ser jättegoda ut!



Härligt att ha kött i frysen och i din finns väl älgkött också.



Blev det nån glögg..jag fick två...kramen

2009-11-30 @ 06:50:49
URL: http://ninni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0