Bak, tvätt och städ....jag har en ledig dag


Ja fredagen är här, det är min lediga dag..då skall man hinna med allt och lite till. Jag har ju tur som är ledig en dag i veckan, annars skall man hinna allt på helgen, ja så hade jag ju det när ungarna var små, så nu är det rena lyxen med en dag ledig.

Har alltid försökt att baka allt matbröd, det blir både billigare och godare. Klart att jag köper bröd ibland när jag tröttnar på hembakat, men nu ett längre tag har jag bakat igen. Denna fredag blev det teakakor...smarriga goda teakakor. Detta recept har jag haft sedan jag jobbade på Åsbacka ålderdomshem och en av mina arbetskamrater gav mej det, har nu gjort om det lite....här har ni receptet.

5 dl havregryn, 0,5 dl linfrö, 0,5 dl solroskärnor, 1 l  mjölk, 2 pkt jäst, 1 kkp socker, 1 msk salt, 1 kg vetemjöl, 150 gram smält margarin.

Häll mjölken över havregryn, linfrö och solroskärnor, låt stå över natten och svälla. Rör ihop alla ingredienser som vanligt och jäs till dubbel storlek. Baka ut tekakorna, jag har ett speciellt mått till tekakor, finns att köpa....
Jäs igen och stek i ugn 225 grader i ca 10 min....jag penslar dem med vatten när de tas ur ugnen....



Här är degen utbakad, ca 1 cm tjock, sen stansar jag ut bröden...



Goa och gräddade....



Utav en liter brukar jag få ca 65 tekakor...vi delar dem alltid i mitten innan vi äter dem, alltså 2 smörgåsar av varje tekaka.
Ikväll kommer sonen Karl hem med sin Sofi, de skall få med sig en påse hem, de åker klockan fem imorgon bitti till Sävsjö på Gp i dans...klart de skall ha mammas tekjakor med sig.....



Här kan man se allt gott jag har i, linfrö och solrosfrö, ibland brukar jag även hacka i russin men det struntade jag i nu för jag vet att sonen inte vill ha russin i matbröd...



Klockan 10.39 skall vårt tåg gå till stockholm imorgon om det nu inte är inställt, vi skall åka dit som vanligt denna helg, syrran, jag och våra mellandöttrar....vi skall gå på Haispray imorgonkväll...kommer hem igen på måndag...se min dotters blogg.....http://www.lhlettenstrom.blogspot.com/

Nu skall jag ta tag i städningen....blä...inget roligt men ett illa måste....so long....


Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Gott med nybakat bröd, nu blev jag sugen på att baka, men det får bli en annan dag. Ni får ha en trevlig resa till stora staden. Vi själva skall åka till Fredrikstad och hälsa på vår kära son med fru. Ann-Mari o Janne skall också med oss, alltid kul med sällskap. Vi får hoppas att vi klarar oss från oväder. Ha en härlig resa. Kram

2010-02-26 @ 13:54:17
Postat av: kicki

Eva-Lena: kör försiktigt ni också och hälsa så mycket till alla...tack snälla för att du skrev en kommentar, om du visste vad det sporrar att skriva mer då när man vet att det finns någon som skriver utan att bara läsa.....kramen

2010-02-26 @ 14:56:22
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Det är ju inte så att jag ser ner på människor som bor kvar, eller kommer tillbaka. Inte alls. Men jag har aldrig känt någon längtan tillbaka, om du förstår vad jag menar. Det var väl synd att inte fler sökte från Molkom? Hade varit kul att se, men det blir säkert bra, för som du säger är de där grabbarna riktigt duktiga. Du har inte kommenterat kortet på dina söta tjejer...kommer du ens ihåg att du skickat det? Måste vara många år sen =)Ha en skön tripp !

2010-02-26 @ 17:36:05
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Anki

Gud så gott det där såg ut, hembakat bröd, mums! Hoppas nu att det inte blir nåt hinder med SJ, så ni kommer fram och hoppas att tjejerna slipper frågor om blygläppar den här gången, hahahahahahahaha



Kram på er och ha en trevlig resa

2010-02-26 @ 18:39:21
URL: http://ninnieblogspotcom.blogspot.com
Postat av: Ingela

Det där såg riktigt gott ut, synd att det inte är doftdator ha ha. Kram och ha en jätte trevlig helg!!

2010-02-26 @ 19:25:12
URL: http://ingelaaqvistbloggar.blogspot.com
Postat av: Yeo

Ser smarrigt ut det där, há nu en riktigt bra helg i Stockholm & hälsa, kram

2010-02-26 @ 20:26:11
URL: http://www.thebylunds.com
Postat av: Inga M

Här ångar det av nybakat bröd. Ser jättegott ut! Dansen kommer att gå som en dans med det här lyxiga bränslet för sonen.



Jag gav helt upp bakandet när jag blev glutenintolerant, det är så svårt att baka gott glutenfritt bröd.



Ni får ha det så gott i Stockholm, om Ni nu kommer iväg. Det ser ut att bli rätt mycket snö här i Värmland i alla fall under helgen.

2010-02-27 @ 05:00:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Min vän... jag hoppas ni har det allra allra bäst därborta i kungliga huvudstaden! Du är bara så värd att få allt roligt och mysigt som livet har att bjuda på... också!

Läste om Fridas kärleksgåva till dig... de vackra gardinerna. Jag blev nästan gråtfärdig här... vilken underbar gåva, och vilken underbar dotter!!

Nu vet jag ju redan att hon är en helt fantastisk människa... men hennes gåva till dig gav ringar på vattnet... för hennes värme till dig spred sig ända hit! Tack snälla Frida...



Varm kram... och njut nu av huvudstaden!!

2010-02-27 @ 09:27:28
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Mia

Hejsan Kicki!

Såg att ni har haft en toppen helg. Själv sitter jag här och väntar på att degen ska jäsa för jag blev så sugen på dina tekakor. Nyss fick jag ett sms att det tar lång tid att baka och jag som ska träffa farbror doktorn från uppsala kl. 13.00 idag... kan man skynda på gäsningen :)

2010-03-02 @ 08:15:50
URL: http://miaimolkom.blogg.se/
Postat av: Gun Winqvist Andersson

Hej Kicki!



Gud vilka jättefina tekakor. Blev sugen på att baka Tord gjorde faktiskt mått i rostfritt till tekakor.

Ja, det blir att skriva ut ditt recept o baka till helgen. Tackar tackar!

Kramar Gun

2010-03-04 @ 16:02:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0