Ljuset på väg tillbaka


Visst är det skönt, ljuset kommer krypandes tillbaka igen. Man märker det inte så mycket än på morgonen, vi är uppe så tidigt och när vi åker vid 07.00 är det fortfarande svart, men när vi åker hem igen vid 17.00 så märker vi lite skillnad och framförallt så är det fortfarande halvljust vid halv fem...det går fort nu. Jag tycker det är underbart för jag tycker inte om mörker. Alltså det mörker som är ute på höst och vinter. Denna årstid som nu går mot våren den tycker jag om.
Idag har jag min lediga dag, jag skall försöka slänga ut julen. Motigt då man bara vill slappa och göra annat, men den lediga dagen är till för att städa och tvätta så bara att sätta igång.
Jag skall också försöka att göra en rockad i stora rummet, har ett längre tag varit sugen på att möblera om men det är inte så lätt i detta hus som är gammalt och varje rum är nästan byggt efter möblerna. Nedervåningen består ju bara av ett stort kök (mitt älsklingsställe) och ett stort rum, den sk salen som består av en matsalsdel och en tv del...tv delen är den största delen, men nu har jag tänkt att vända om så matsalen får den största delen och tv delen den lite mindre mysigare...ja vi får se hur det blir. Gubben får väl slag när han kommer hem ikväll från sin resa.

Så här såg det ut idag utanför mitt köksfönster.



Dimmigt, mycket snö och -10 grader. Man tycker nästan det är varmt när det annars varit mellan -20-25 i över 2 veckor. Detta fönster vätter mot öster. Man ser ut över gärdena och skogen som jag älskar att gå i.



Detta fönster vätter mot norr. Här står vårt fågelbord, här kan man sitta och blicka ut över skogen och naturen för här har jag min arbetsbänk.



Ja nu ser ni vad jag menar, på den östra sidan diskar jag och på den norra bakar jag. Kan ni era väderstreck?
Solen går upp i öster och ner i väster...när jag har öster rakt framför mig så har jag norr på min vänstra sida...
Ja man kan tänka på massa olika sätt, gubben han går efter klockan om han inte har kompass med sig.

Nej nu skall jag sätta igång med städningen, återkommer med bilder när jag är klar.

Här kommer ommöbleringen. Skulle ju ha kollat givetvis om man kunde flytta med tv innan jag började...nu har jag flyttat allt, men inte tv apparaten som jag får vänta med till gubben kommer hem, herre gud det är ju sladdar till bedrövelse där bakom....



Översikt över hela rummet före möbleringen.



Och här är efter ommöbleringen...



Här stod förut soffan...



Nu står här matsalsmöblen...



Och därmatsalsmöblerna stod där står nu....



ja just det, soffan....ja vad tycker ni....det får stå så här ett tag nu, men på det andra viset är det nog bättre...Ja man får ju iallafall välstädat när man möblerar om, man måste verkligen damma och dammsuga överallt...

Till middag idag blev det denna delikatess...



Kalvsylta, potatis, rödbetor och till efterrätt en stor fruktsallad....mums va gott...

Nu skall jag sätta mej med en kopp kaffe, jag har ont i huvudet idag och näsan rinner i floder...det flög på mej igår denna förkylning och all städning idag har inte gjort det bättre...

Kan ni inte alla som läser bloggen idag skriva något under kommentarer
....det är så roligt när ni skriver och jag vet ju att väldigt många är inne och läser varje dag....man tröttnar när ingen visar vad de tycker..
Tack för att du gav dej tid att både läsa och skriva.....


Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej moster, försten ut ser jag! Kul med förändring så klart men den gamla möbleringen sitter fastklistrad - allt ska vara som det alltid varit du vet :) Förresten, vart får man tag på kalvsylta? Kram

2010-01-14 @ 17:48:20
Postat av: Mia

Kände mig skyldig att skriva :) Jag tycker det ser bra ut med möblerna, så jag tror du står ut ett tag.

Här har jag två hanhundar som är inkvarterade ett tag, en flyttar hem på lördag och den andra får vi se...

Kram på dig min goa Kicki

2010-01-14 @ 18:45:01
URL: http://miaimolkom.blogg.se/
Postat av: Cizzi

Oj det var strongt gjort att möblera om allt det helt själv! Det måste kännas i ryggen nu?!

2010-01-14 @ 19:23:08
Postat av: Ingela

Hej på Dig Kristina!! Har du också varit ledig idag, jag med men jag passade på att gå till min dotter för att få färgen ur håret och lägga på ny lite mindre brunare. Ha nu en trevlig helg!! Kram

2010-01-14 @ 20:34:01
URL: http://ingelaaqvistbloggar.blogspot.com
Postat av: Anonym

Sanna; Kalvsylta det köper man på konsum....smaskens.

2010-01-14 @ 21:18:41
Postat av: Lena J

Kalvsylta och rödbetor, det är gôtt dä! Mina barn önskade det som middag på examensdagen när de var små.Jan HATADE kalvsylta och rödbetor, men fick tvinga i sej för barnas skull ända tills han lockade med grillat istället, men då var dom bra stora. Visst är det kul att "möbla"! Och det är mycket roligare att städa då också. Allt gott till dej!

2010-01-14 @ 21:40:43
URL: http://lejo53.bloggagratis.se
Postat av: lena

Hej

Tråkigt att du har blivit förkyld men försök med riven ingefära blandat med pressad apelsin och morotsjuice även lite citron i funkar

läser din blogg men brukar ju faktiskt inte kommentera (skäms)

hälsn Lena

2010-01-14 @ 21:53:42
Postat av: Elisabeth

Men så snyggt det blev... matsalsmöbeln kommer ju mycket bättre till sin rätt där. Och tvmyset blev lite mer mys i det lite mindre rummet...



Varm kram... från en annan som också älskar kalvsylta, men som har en dotter OCH son, som avskyr det!!

2010-01-14 @ 22:17:15
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: mormor i Japan

Hej, Kicki!

...inne och läser varje dag? ja, det är jag.



Jag planerar att hälsa på min dotter som bor i Stoclholm i feburari och därifrån tänker jag skicka en present(vintage kimono)till dig.



Om du är intresserad kan du skicka din adress och telnr.(ifall kan jag häsla på dig) via mail?



Kram

Mayumi(mormor i Japan)

2010-01-15 @ 00:36:57
Postat av: Sara - Zassi

Ja visst är det härligt när ljuset är på väg tillbaka!



Åh vad stora och härliga rum du har. Alltid roligt med ommöblering och speciellt om man kan göra en sån "rokad" som du gjort. Vilken lycka =)



Det blev jättebra!



Ha en underbar fredag och helg!

PS. Klart jag skriver en rad.



Kramiz/Sara

2010-01-15 @ 10:32:02
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mormor i japan:

skicka ett meddelande till min mail så får du adressen

[email protected]

Kul att du är inne och läse ända i japan. kram

2010-01-15 @ 10:37:29
Postat av: Yeo

Visst är det kul med ommöblering, även om gubbarna "får slag"!! Kram

2010-01-15 @ 22:13:23
URL: http://www.thebylunds.com
Postat av: Inga M

Jag är här idag, vet inte om det gills! ;-)

2010-01-16 @ 00:44:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ninni

Va...gjorde du allt det där själv??? Fint blev det verkligen.

Men var ska du har TV,n??



Jag bara älskar ditt kök..vårt är såå litet, annat var det i huset!



jag skriver alltid kommentarer...ha en ljuvlig lördag..kramen

2010-01-16 @ 09:43:32
URL: http://ninni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0