Min fisksoppa....


Direkt vi kom hem idag från jobbet gubben och jag så stoppade han skidorna i bilen och drog till elljusbanan...
han tar sig en tur nästan varje dag....
Jag satte igång med kvällsmaten...det brukar bli lite extra när det är fredagkväll.



Av detta skulle det bli en fisksoppa....mustig fisksoppa...brukar göra den lite då och då...

Men gubben han verkade tagit milbanan för det dröjde...opps, han kanske har gett sig iväg till Mora, vem vet...
Jag passade på att tända lite ljus och göra det lite mysigt... hann stoppa i en tvätt och hänga en...läsa kvällstidningen...



Ja efter 1 timma kom han hem...han hade hamnat på 6 km och den var bara i början uppkörd, sen har han plöjt spår själv, stackarn...nu smakade det gott med soppan efter en go dusch...



Nu skall vi ta oss varsin whisky och bara gosa ner oss i soffan, Lets dance eller På spåret, det är frågan, vad kollar ni på? Fin helg på er...

Skickar med receptet om ni vill ha:

600 gr vit fisk
1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1 bit fänkål, 6 potatisar, 1 liten squash, 1,5 msk olivolja, 1 burk krossade tomater, 1 dl vitt vin, 6 dl fiskbuljong, 1/2 kuvert saffran, 1 tsk timjan, salt och peppar...räkor och dill efter behag.

Skär fisken i bitar, hacka lök och vitlök. Skär fänkål, potatis och squash i bitar. Fräs lök, vitlök, potatis och samtliga grönsaker i olivoljan i en kastrull. Fyll på med tomater, vin och buljong. Smaksätt med saffran, timjan, salt och peppar. Låt puttra i 10 minuter. Tillsätt fisken och låt alltsammans puttra ytterligare i 5 min. Innan servering i med räkor och dill, på toppen en klick cremefrach med vitlök....
Gott till detta är ett hembakt bröd.....


Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Här har vi sett på let´s dance och ätit smörgåstårta som jag har gjort under dagen. Nu är det popcorn och varsitt glas rött. Ha en bra helg! Kram.

2010-03-05 @ 22:10:40
Postat av: Inga M

Kan inte låta bli att skratta när jag ser Er fredagsmysmat. Här blev det också en fiskrätt i går kväll men inte soppa. Ibland gör jag en fisksoppa med musslor i, saffran och mycket vitlök. Den brukar vi ha aiolisås på. Fisksoppa är festlig vintermat, med gott bröd till. Tack för recept på en annan variant!



Vi har grymt kallt just nu, minus 20 grader på morgonen. Och altanen knirkar betänkligt under flera ton snö. Undrar om den tänkt att rasa ihop? Fast det gör den inte säger gubben.



2010-03-06 @ 08:31:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kan inte låta bli att skratta när jag ser Er fredagsmysmat. Här blev det också en fiskrätt i går kväll men inte soppa. Ibland gör jag en fisksoppa med musslor i, saffran och mycket vitlök. Den brukar vi ha aiolisås på. Fisksoppa är festlig vintermat, med gott bröd till. Tack för recept på en annan variant!



Vi har grymt kallt just nu, minus 20 grader på morgonen. Och altanen knirkar betänkligt under flera ton snö. Undrar om den tänkt att rasa ihop? Fast det gör den inte säger gubben.



2010-03-06 @ 08:32:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anki

Mums så det lät gott det där



Kram

2010-03-06 @ 13:17:10
URL: http://nabban.blogspot.com
Postat av: Margit

Jag har kopierat av recpteet på FISKSOPPAN!! ser gott ut!!!

Kram!

2011-03-14 @ 01:31:13
URL: http://margitholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0