Nu är det dax


image433

Nu är det dax, havren är brådmogen, den måste av...det är ljusbeige över hela gärdena...så grannt..
Men så himla mycket arbete, det blir hur mycket som helst i år, man kör kärra på kärra i skyttetrafik...gott för bönderna det...det har varit många år sedan sist som det gav så bra skörd...här hos oss tror jag att det var ca 10 år sedan. Peter (gubben min) körde till silon flera gånger om dagen, kommer inte ihåg vad mycket ton han körde ner men mycket var det...nu under de senaste åren har det knappt växt alls...endera för torrt eller för blött..iår har det verkligen varit jynnsamt...Ja det är bra för de bönder som finns kvar att det ger nåt..och nu för tiden tar de ju hand om halmen som blir kvar och gör stora rundbalar av..
image434

Granna bilder över gärdena hemma...

image435

Här i bakgrunden är dessa rundbalar jag skrev om...har ni sett vilka sötingar som springer i förgrunden då...
menas pappa var till sjukhuset igår så var ju jag och Lina,  lhlettenstrom.blogspot. com  (min dotter) med mamma till husvagnen ute vid Segerstad och klippte gräs, dessa grisar bor där och har det så bra...

image436

Vi tar oss en fikapaus i värmen..klippa gräs och rensa ogräs det tar på kaffetarmen det..

image437

Lina i klippartagen, precis bakom henne ringlade en svart huggorm in bland blommorna, gissa om Lina sprang med gräsklipparen där sen..

image438

Bild över husvagnsplatsen...en del att klippa...det är ju som en hel sommarstuga, med veranda och riktig trädgård med häck och potatisland...jaja...

image439

Denna vy ser de från husvagnen. Vänern,  på andra sidan Skoghalssverken i bakgrunden  (ninni känner du igen dej)..

image440

Även i Segerstad gick tröskorna varma...

image441

Här ser ni en av kärrorna med havre, på denna gården har de egen silo som de åkte till och tömde, sen går fläkten både dag och natt, det måste bli riktigt torrt så att det inte börjar brinna...spannmål blir fort rödhett om det ligger och kan ta sig och börja brinna...

Vi har arrenderat ut vår mark nu de senaste åren till grannen...han som har alla tjurar som visats på bild. De sliter hårt just nu för att få in allt spannmål och gräs...de är duktiga, man blir trött bara av att titta på...
Vi har bara skogen kvar och det är vad gubben hinner när han jobbar som resande...helgarbete kallas det visst för.


Pappa förresten kom med hem, ännu mer kortison...och vänta på svar...antagligen blir det väl stomi vad det lider...

han har ju sitt dåliga hjärta och chrons sjukdom så just nu är tarmen alldeles perforerad och läcker hela tiden...tragiskt...nej nu är det slut på skitpratet...



Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj, vilka härliga bilder på dig och de dina och alla fälten, grisarna, ormen mm. Alltid så kul att kika in här hos dig!

2007-08-23 @ 13:28:07
Postat av: Ulrika

Ja, du har då alltid nåt att skriva om du...
Och fina bilder får du alltid!!!
Tack för sällskapet på stan idag, och du, jag fick tag på ett minneskort till kameran!!!
Tror du att 632 bilder räcker till resan??? =)
Lina: Vicken snygg bild!!!!!

2007-08-23 @ 17:59:09
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Sveriges bönder förtjänar verkligen en god skörd. Det är inte så ofta och de är hårt trängda ekonomiskt med många krav uppifrån på skatter och avgifter och märkliga bidragsbestämmelser från EU. Jag minns hur det var!

2007-08-23 @ 18:23:26
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Christina W

Inte var det väl Segerstad på Öland....

2007-08-23 @ 19:41:41
URL: http://godmat.webblogg.se
Postat av: ejmis

Kul med bilder från landsbygden! Jag är en riktig "lantlolla" så det uppskattar jag!

2007-08-23 @ 19:42:54
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Åsa

Sicka..söta rumpro de hade grisarna...=)
och kul att ni får skörd...=) =)
dock inte kul med pappa...
Chrons sjukdom är inte kul!!!/ åsa

2007-08-23 @ 20:05:44
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/
Postat av: Sofie

Tack för tipsen :) jag lovar att vara försiktig! Kommer till er så fort jag får tid,lär inte ta så många veckor :) kramar

2007-08-23 @ 21:08:57
Postat av: helga

Den första kommentaren har jag skrivit och av någon anledning försvann mitt namn. Ha en riktigt bra helg med all matlagning till dansarna. Det blir säkert kul! Det är så härligt att få vara med inom idotten - eller hur!?

2007-08-24 @ 12:35:02
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Ninni

Nog känner jag igen mig..Segerstad åkte vi mycket till när jag var liten, det var så härligt att bada där!
Stackars din pappa..inget kul....kramen

2007-08-24 @ 14:02:26
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården säger

Åh vad fina bilder på havregärden och skördetid.

2007-08-24 @ 18:00:44
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Eva S

Tackar än en gång för recepten du delade med dej av. Har bakat tekakor med havregryn och funnit att det var snna som min mor bakade. Under årens lopp har jag tappat bort receptet men nu har jag det igen. MÅ gott

2007-08-24 @ 20:32:03
URL: http://www.eva.sundstrom.st
Postat av: Nina på Johangården säger

*skrattar*
Måste hit igen och kolla på dina härliga skördebilder. Ha en trevlig helg!

2007-08-25 @ 09:54:05
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: A n n a

Skördetid är underbart, känner lukten ända hit!!!!
Synd om pappa din men hoppas man tar ett bra beslut för honom, som han kan acceptera o.s.v..så blir det ordning snart..
Kram & tack för att vi fick se dom gulliga grisarna...:)

2007-08-25 @ 10:39:20
Postat av: Åsa

Hej! tittar in o säjer hallo.. hoppas ni komit långt med skörd...=)/åsa

2007-08-26 @ 16:31:33
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0