Höst och mina äpplen



Jag har en hel massa äppelträd, väldigt gammla, säkert mellan 75-80 år...de har i alla tider givit massor med frukt, de flesta är vintefrukt, men en del är sommarfrukt och de är ju redan slut fär året..
Jag har inte namn på några sorter men har tänkt så många gånger ta med mig utav mina äpplen och åka till någon som kan namnge dem åt mig, säkert sa min svärmor namnen nån gång men jag var för ung då och hade inte riktigt samma intressen för trädgård då som nu, rätt som det var så var båda mina svärföräldrar döda...
I år gav sommarfrukten, tror det ena trät heter transparantblanch, de blir ljusa och genomskinliga. jättegoda...som sagt sommarfrukten gav bra skörd, hann äta en massa, men vinterfrukten som dignade på träden har blivit maskäta, alla äpplen är alldeles maskiga, man kan inte använda några, jag som brukar fylla boxen med skivade äpplen för att sen göra kompotter och krämer och goda äppelkakor...
Det började egentligen vid blommningen, det kom som spinn över alla blommor men det blev ändå kart som har vuxit till stora fina äpplen, men som sagt det är en tugga sen får man spotta ut resten...Det är mycket tråkigt. Är det någon som har fått samma problem som mig och är det någon som ser vad jag har för frukt...

image496

image497

image498

image499

image500

Kommentarer
Postat av: Ninni

Känner igen flera av sorterna..kanske når är Ingrid Marie??
Vi har Lobo..lika där bara skit!!

2007-09-13 @ 19:50:34
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Marie

Det är fint med äppleträd och dem är sååå goda!

2007-09-14 @ 15:06:31
URL: http://marie2u.blogg.se
Postat av: FRIDA

Hej, jag kan garantera dig om att du kan använda alla äpplena, den kassen jag tog med hem är snart slut, skivade å frös in men jag å tobbe fick nojja på det kanel å socker lite smör på å i mocron o typ 5-8 min.Så vill du inte ha dom så kommer jag mer än gärna hem å plockar åt mig ett par kassar...det kan jag garantera att hos oss kan de va hur fula de vill, det är ju bara att skala bort, här blir de garanterat uppätna...Puss

2007-09-14 @ 15:27:10
Postat av: kicki

Bara att komma och plocka gumman, det är drösvis just nu....låter gott med äpplen i micron men blir de inte varma och konstiga...
kram älskade barn...mammsen

2007-09-14 @ 22:38:15
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Hej Kicki
Se vad jag gjorde med äppelblommorna.
Kram
Nicoline
http://nicolinefadernegarden.blogg.se/1185402171_jag_lyckades.html

2007-09-15 @ 23:31:07
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Annelie

Trist att dom är maskätna. Ser idet här inlägget svaret på frågan ovan...läser från fel håll idag.
Ha det gott/kram

2007-09-16 @ 22:36:30
URL: http://rospinglan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0