Överraskningssoppa


Här kommer receptet på soppan vi åt i fredags...detta recept fick jag 1987 och har varit ett av mina favoritsoppor ända sen dess...prova

Överraskningssoppa 4-5 personer

2 stora gula lökar finhackade
smör eller margarin
1-2 msk curry
1-2 tsk torkad dragon
1 dl risgryn
4 msk vetemjöl
1.3 l vatten + 2 fiskbuljongtärningar
1 stor strimlad purjolök
(1 palsternacka)
300 g champinjoner skivade
100-150 g rotselleri
1 röd + 1 gul paprika
1 burk hela tomater
 3 dl vispgrädde
2 vitlöksklyftor
kajenpeppar el tabascosås
1 dl dillhack, citron

Fräs löken långsamt i smör eller margarin, strö över curry + söndersmulad dragon och rör om. Lägg i riset och slå på ett par dl av vattnet. Koka under lock i 10-15 min.
Lägg i purjolöken som är finhackad, rotselleri i små bitar + ev hackad palsternacka. Rör ut vetemjölet i lite vatten och rör om. Slå på resten av vattnet och lägg i buljongtärningarna. Koka i ca 10 min. Lägg i fräst svamp och låt dem koka med några minuter, tillsätt grädde och koka allt 4-5 min. Kärna ur paprikor och skär dem i tunna fina strimlor. Dela burkotomaterna i bitar och lägg i grytan tillsammans med paprikorna. Hit kan man förbereda.
Värm sen soppan till kokpnkten, pressa i vitlöken direkt i soppan och smaka av med kajenne eller tabasco.
När du serverar tillsätt dillhack och citron.

När jag vill göra detta lite lyxigare så har jag i skalade räkor innan jag serverar, och ett gott bröd med ost till.
Smakar gott med en kall öl eller ett glas vitt vin.

Jag brukar för det mesta göra denna soppa dagen innan vi skall ha den, då är det lätt när gästerna kommer och bara värma på och tillsätta det sista.

image1036



Kommentarer
Postat av: ugglan

Tusen tack för receptet. Det ska jag prova någon dag!
Just nu steker jag våfflor, inte precis min favorit men barnen älskar det!!!
Ha det så gott. Kram Ugglan

2008-03-02 @ 13:22:22
URL: http://ugglan.bloggagratis.se/
Postat av: helga

Detta ska jag definitivt kopiera - älskar soppor...

2008-03-02 @ 19:15:54
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Marianne

Tack för receptet. Ska prova nu i veckan.
Bra med mat som går att förbereda dagen innan.

2008-03-02 @ 21:28:38
URL: http://ekoxenskennel.bloggagratis.se/
Postat av: Inga M

Ser himla gott ut! Önskar att jag kunde laga den men det går inte eftersom jag inte tål mjölk. Ville bara säga att jag nu gjort ett antal vårblommegrupper inspirerad av Din bilder här förut. Handlade på Råtorp och Våxnäs i helgen som gick. Plantagen var ju stängt i stort sett, eller inget kvar i alla fall. Kul att göra såna, har jag aldrig gjort förut.

2008-03-03 @ 07:05:56
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Persilja

Mums! Den plankar jag rakt av! Älskar soppor och dill ch cyrry och cayenne råkar vara favoritkryddor, så jag kommer att älska denna. Barnen säkert också!

2008-03-03 @ 18:22:47
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0