Höstfint



Idag har jag varit till kyrkogården och gjort fint på våra gravar.  Vi har en vacker kyrka och kyrkogård.




Vi har två stycken gravar som vi sköter med omsorg, i den ena ligger min svärmor och svärfar. Frida och jag var med svärmor ofta och grejade på gravarna så detta hänger med mej nu också, det skall vara fint på graven.
Och i den andra ligger min mans gammelfarmor och farfar samt farmor och farfar.
Gammelfarmor var född redan 1816 och gammelfarfar 1824. Det är många tankar som flyger förbi när man sitter där och planterar.
Jag pratar ofta med dem och berättar om allt som hänt, idag kände jag mig sorgsen vid graven och kom då på att det var ju vid denna tid vi begravde svärfar. Jag skötte om honom på sjukhemmet innan han gick bort och vi hade en fin relation och jag hoppas han förstod att jag var hans sons fru. Svärmor levde två år efter svärfar och vad hon lärde mig mycket denna kvinnan...vi bodde ju tillsammans här i huset så saknaden blev enorm då hon fick hjärtinfarkt och gick bort.
Min svärfar har varit borta i 25 år och svärmor i 23 år....Frida är den enda av barnen som träffat dem båda menas Lina iallafall fått träffa sin farmor i 1 år, Karl hann aldrig få träffa dem. Tänk va glada de skulle ha varit om de vetat om att de haft tre goa barnbarn, kanske vet de det i sin himmel. Som sagt jag berättar ju för dem om allt ungarna gör....
Jag hade underbara svärföräldrar och jag är så ledsen över att inte fått ha dem längre i livet, men sjukdom och ålder kom och tog dem från oss. Svärfar var född redan 1896 och när min man föddes var han 62 år, min svärmor var 20 år yngre.

Nu har de fått höstfint på sin grav, och även på de gamlas grav är det fint.



I november kommer även granriset på, då blir det ännu finare...

Träffade förresten en kvinna idag som sa till mej att hon tyckte om min blogg....tack för de orden, du vet vem du är...
jag blev jätte glad...

Ha en fin dag alla, njut....jag skall baka äppelkaka nu som gubben skall få servera ikväll på sitt jaktmöte, snällt va...

Kommentarer
Postat av: Margaretha

Mm mm tycker det är något så härligt med kyrkogårdar...rofyllt och stillsamt.

Det far många tankar genom huvudet när man strosar runt och läser på gravstenarna....

Så vacker kyrka ni har...

Kram

Margaretha

2008-10-02 @ 15:30:19
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Monica

Härligt att höra dina varma ord och fina minnen du har av dina svärföräldrar. Jag tror att de både vet om dina barn och hör dina ord.



Själv tror jag att min mormor är min skyddsängel som finns med mig då & då.

2008-10-02 @ 19:20:36
URL: http://mjsson.se
Postat av: ejmis

Visst har du rätt om jeansen =)

KappAhl har bra kläder tycker jag.

2008-10-02 @ 20:04:41
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Helga

Vad fint du gör vid gravarna och så fint att du pratar medans du pysslar...



Jag har heller aldrig träffat min mormor och morfar. Däremot har jag sett många kort och hört mycket om dem. Farmor o farfar har jag träffat mer och det känns bra!



2008-10-02 @ 21:10:12
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Lucas

Själv är jag ofta och besöker graven

en plats för sinnesro

2008-10-02 @ 22:19:59
URL: http://lucas1962.blogg.se/
Postat av: mormor i Japan

Hej,Kicki!

Här kommer ännu flera från Japan som tycker om din blogg och tackar så mycket för dina härliga bilder och texter!

Postat av: Lisbeth

Så fort man går in på din blogg, så är du ute och härjar på någon resa, eller något annat skoj! Hur orkar du kvinna?? Själv kommer jag ju bara några mil, ha ha. Stoor kram!

2008-10-03 @ 00:40:30
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Lina Lettenström

Snyft snyft....

2008-10-03 @ 12:38:52
URL: http://lhlettenstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0