Ja, jag bad om det...


När vi kom hem från stugan i eftermiddag så sa jag till gubben. menas jag gör middan, kan inte du gå och ta de sista svamparna då...snäll som han är så gick han, trots att marken inte är den roligaste att gå på. man skall nämligen bestiga vår högsta höjd...Duvnäshöjden...
Lämnade lite sist vi var där uppe och tänkte att det är nog lagom att ta vara på ikväll...men herre gud, när han kom hem tre timmar senare...så hade han ju massor med sig. Fattar inte vad mycket svamp det finns just nu. han hade bara gått på en liten sträcka på vår mark.  den jätte stora korgen till brädden full.



Kantareller i massor...de börjar nu att bli stora. Trattisarna är även på gång sa han...ja vi behöver nog inga såna iår tror jag, vi har fulla boxen av det gula guldet, man kanske skall prova på att lägga in i burkar också.



Här rensar jag på det bra sättet...och nu vet jag vad jag har att göra resten av kvällen...

Jobbardag imorgon igen, slut på en underbar helg...solen har varit framme hela helgen och vi har gottat oss i stugan.
Nej nu tillbaka till rensningen...ha det gott.....

Nu tre timmar senare är det klart, jag rensade tolv liter åt mig själv, 5 liter åkte jag ner med till mamma och pappa sen har jag en korg med kanske 5 l till som jag skall ta med till jobbet imorgon, säkert är det någon som vill ha där.
Jag får faktiskt inte plats med mer i min frys nu..så nu får det bli många goda såser och smörgåsar framöver...för det finns ju ännu mer i skogen att plocka.

Kommentarer
Postat av: EVA

Åhhh jisses vad mycket kantareller ! Vilken lyckost...



***

KRAAAM EVA

2009-08-23 @ 23:18:34
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Mia

Men man måste plocka höstisar oxå, så man får god soppa till höst å vinter kvällarna.Det går med gula med vissrligen men jag tycker soppan blir godare med trattisar, så här försvinner det fort.

Varför ska det vara så gott med mat, nu ska jag hitta på något med dom sista kantarellerna som är plockade...

2009-08-24 @ 08:31:30
Postat av: Anonym

Jag tar väldigt gärna emot,utan tvekan :D

2009-08-24 @ 09:39:59
Postat av: Thomas

Visst är det härligt med folk som plockar åt en. Svärmor skickade med mig en 5 l hink med gulingar i går kväll.

2009-08-24 @ 15:46:38
URL: http://www.thebylunds.com
Postat av: Anki

Nu blir jag riktigt avundsjuk. Jag har inte kunnat komma ut i skogen, fastän jag bor där. Inte ett blåbär, inte en kantarell. Nu får jag i stället hoppas det kommer mycket trattkantareller och att jag orkar gå i skogen då.

2009-08-24 @ 15:46:53
URL: http://ankitankar.blogspot.com
Postat av: Ingela

Jag önskar att jag jobbade på ditt jobb nu,,, kram lyllo

2009-08-24 @ 21:46:18
URL: http://ingelaaqvistbloggar.blogspot.com
Postat av: ejmis

Vilka mängder mjöl och vatten blandar du?

2009-08-24 @ 22:23:38
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: helga

Exakt hur gör du?? Vi behöver lära oss ditt knep till nästa gång...

2009-08-30 @ 17:33:24
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0