Gott Nytt År



Ja Då var det Nyårsafton ... sitter här och funderar på vad som Hänt Detta år, ja en hel massa konstaterar jag ... Både glädje och sorg ... Vi har vila, renoverat, flyttat ungar, vi har fått reda på Att VI Skall Få Ett barnbarn, ja listan blir lång .... Vi har fått Vara Friska ... umgåtts med vänner våra goda, har jobb vi tycker om Att gå till ... Våran Älskade lilla Villehund har lämnat oss ... (Trodde det mesta av sorgen gått över mannen nu sitter jag och gråter igen)
Vår lilla Sunekatt har lämnat jordelivet ... ja som sagt listan kan bli lång ... Men det Viktigaste av allt, vi Har varit Tillsammans ... Vi älskar varandra, vi älskar ungarna, vårt hem, våra vänner .....

I eftermiddag bär det av mot Stora Staden, vi Skall Fira nyår Tillsammans med Syjuntan som vi nu gjort de senaste 20 åren .. vi stannar kvar inatt.



Så här vackra var vi det sista nyårsfirandet Då vi var hos Marita och Stig, temat Då var maffia med Spelhåla ... Detta året är det Stjärnglans i silver .... ja vad Sätter man sig på ... Visar bild imorgon .. . spännande.
Jag Skall Göra efterrätten IAR ... Det blir fondant med exotiska frukter. För er som integ ver vad det är så här receptet kommer.

Fondant: 8 personer

3 ägg, 130 g socker, 100 g mörk blockchoklad, 100 g smör, 55 g mjöl
 



1.
Smält smör i en kastrull och blanda ner den hackade chokladen. Låt smälta.2. Vispa ägg och socker poröst och blanda ner chokladblandningen i sockersmeten.3. Häll över mjöl och blanda försiktigt till en slät Smet.4. Smörj och pudra små formar med kakao.5. Fyll formarna till hälften med Smet. Lägg ner en kula choklad och Fyll den helt med Smet. Hit går det bra att förbereda dagen innan. Ställ sedan in formarna i kylskåp.6. Grädda de kylskåpskalla formarna, cirka 16 minuter i 190 grader.7. Låt fondanterna svalna något. Stjälp sedan upp dem på Serveringsfat. Fyllningen ska docka Vara lös inuti, sa Att det Rinner ut Når man Sätter skeden i den.

Dett är så gott, prova ...



Sen blir det bubbel till det och Tolvslag ...
Här kommer lite fakta om nyår, hämtat från Wikipedia ....

Nyår firas i svensk kultur natten Mellan Nyårsafton 31 december och Nyårsdagen 1 januari och tolvslaget betraktas som Övergången från det gamla året till det nya.

Medan julen är en högtid som firas med familjen är det vanligt Att man på Nyårsafton har en Nyårsfest eller middag Tillsammans med SINA vänner. Denna fest eller middag ska gärna Vara lite exklusivare Än vanligt och man är Ofta finklädd. Till middagen äter man gärna hummer. Strax Innan tolvslaget går festdeltagarna Ofta ut till Någon plats Där man kan avlossa egna Fyrverkerier eller Titta på andras, eller så Staller man sig vid fönstret eller på balkongen för Att se fyrverkerierna. Det är Också vanligt Att ha med sig champagne som ska öppnas och drickas precis på tolvslaget. Minuten Innan tolvslaget räknar man ned (på offentliga platser tittar man gärna på Någon för alla synlig klocka; i Stockholm är Till exempel klockan på Katarinahissen i blickfånget) och på tolvslaget ropar man "Gott nytt år!" Öppnar champagnen och skålar. Det är Också vanligt Att fartyg som ligger i hamn signalerar precis på tolvslaget. När fyrverkerierna ebbar ut och champagnen är slampa, Vilket Brukar ta 10-15 minuter Brukar man dra sig tillbaka till Festlokalen för Att Fortsätta Att Umgås Ytterligare ett par timmar.

En annan tradition är nyårspussen, jag oss med tolvslaget Pussar mannen De andra festdeltagarna på kinden eller munnen och Önskar varandra Ett gott nytt år. Om man som jag Något avseende vill bättra sig under det kommande året kan man avge Ett nyårslöfte. Ett nyårslöfte Brukar handla Om att man ska Börja Göra Något (Till exempel Börja träna eller Att Börja lära sig Ett nytt språk) eller sluta Göra Något (exempelvis sluta röka).

Gott Nytt År Alla mina bloggläsare ... jag vet Att ni är Många om min önskan inför nästa år är Att ni Skall skiva en kommentar När ni läst ... sånt Sporrar Att Fortsätta skrivandet ....
Mina privata önskningar de Håller jag för mej själv ...




Tillägg: Om ni tycker att texten ser konstig ut så rår jag inte för det, meningar och ord hoppar runt...jag är inte riktigt så vimsig i mitt skrivande...hoppas ni fattar vad jag menar, har försökt att ända och det ser bra ut på inlägget men när jag sen kollar på det färdiga så har det ändrat sig, stora och små bokstäver om vartannat...ja håll ändå till godo..


Kommentarer
Postat av: Frida

Gott Nytt År älskade mamma å pappa Peter!!

Sitter själv här å grinar nu när jag tänker tillbaks på året som gått... Det har gått snabbt, mycket känslostormar, många tårar, men åxå mycket glädje! Tack för att ni finns, älskar er mest i hela världen, utan er skulle livet...ja, jag törs inte ens skriva det... Ta hand om varann ikväll å hälsa alla. Själv ska vi till skattkärr å bada badtunna...INTE JAG, men de andra ska tydligen göra det... Ska nog försöka mig på ett inlägg själv nu tror jag, om jag inte grinar ihjäl mig innan det :) PUSS!! ÄLSKAR DIG <3

2009-12-31 @ 12:25:06
Postat av: Ninni

Härlig bild på ert förra nyårsfirande..du kan komma till mig och låna silvriga saker..köpte lite nytt som jag inte kommer att använda ikväll som tänkt!



Ha en underbar Nyårsafton..kram på dig vännen



PS du kan ju ringla in hela dig i glitter från granen hihi DS

2009-12-31 @ 12:42:53
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Mari

Gott nytt år!!!

Från oss i granngården.

2009-12-31 @ 13:14:02
Postat av: Sanna

Keep on blogging, din är den första i raden av bloggar jag kollar! Såg att Grease ska spelas på Göta Lejon, så vi har lite att välja på...dags att boka ny tur :) Gott nytt år, ha en bra afton! Kram

2009-12-31 @ 13:36:45
Postat av: Per

Gott Nytt År!!!

Ha ett riktigt bra 2010.

Kram

2009-12-31 @ 13:53:55
URL: http://noremalm.blogspot.com
Postat av: ejmis

Gott Nytt År!

2009-12-31 @ 14:05:58
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Den efterrätten skall jag banne mej göra tills ikväll...jag har alla ingredienser hemma ;o)

Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År !!!

Stor kram från

Margaretha

2009-12-31 @ 14:11:42
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Johanna'

gott nytt år!

2009-12-31 @ 17:41:30
URL: http://johannafogelbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0