Hemma igen


Ja då var man hemma igen...från en helt underbar resa....allt har gått bra, vi har ju legat ute på vägarna och kört många mil, ca 400 tror jag att det blev.
Vi stannade till vid bordershopen för att köpa med oss lite öl och wiskey, nästan bredvid vår bil stod denna bil...grannens  här hemma i byn, är inte världen bra liten va...80 mil hemifrån...



Första natten blev hos Peter Lachman i Lübeck, här stannar vi alltid innan vi sticker vidare...



Sen vidare mot Goslar, här är nästan alla hus klädda i skiffer...mycket vackert.



Rothenburg..




Här stannade vi för lunch i Rothenburg, har ni inte varit här så åk hit, ett av mina favoritställen...gammalt, pittoreskt och så mysigt, här har jag varit massor av gånger och återkommer alltid hit.



Här stannade vi för natten, hade bokat ett rum här i Dinkelsbuhl. Här har vi också bott tidigare, vi älskar såna här gamla ringmursstäder och spänningen i dessa gamla hus och murar är helt otrolig, man kan gå runt och njuta hur mycket som helst av detta, vi har haft otrolig tur med vädret mestadelen av resan.



Schweinehaxe mit rotkohl und bratkartoffeln, en av mina favoriter i Tyskland...mums...



Vidare mot Scweitz, här hade vi träffat på de andra som åkte i den andra bilen, farmor och mormor med lilla Mira i varsin hand. Syrrans båda pojkar i bakgrunden....Här var i Bregens...



Framme i Lugano och vårt hotell Montarina...här bodde vi i 6 dagar som var helt magiska...så varmt och skönt och en helt underbar natur...vi har sett så mycket fint här nere och ätit massor av god mat, fruktansvärt dyrt men vi har ju semester och då skall man väl unna sig lite.



Här kommer dottern Lina med sin Daniel direkt från Milano, de flög dit och tog sedan tågen till oss i Lugano, en fin resa som gick förbi Como.



Första kvällen tillsammans alla 12...vi hade en väldigt fin utsikt utöver Luganosjön härifrån denna restaurang.



De dagar man var lite lat och inte orkade gå från toppen hos oss ner till stan, då tog man denna hiss/tåg...väldigt bekvämt och bra när man kånkade på vatten och mat, vi handlade ju vår egen frukost och åt den tillsammans alla 12...väldigt bra ställe vi bodde på, man fick välja på med eller utan frukost...vi handlade varsin dag/familj...väldigt bra och lättvindigt...gott med massor av färsk fin frukt till frukost...lyxigt värre...



Utanför hotellet, palmer överallt, väldigt fin trädgård och så välstädat...



Här är vi ute på båttur på Luganosjön, gick av vid en hållplats  som faktiskt var inne i Italien och åt mat. Så nära gränsen till Italien ligger Lugano.



Vi satt på en uteplats som var precis vid vattnet och åt...ja sämre matplats har man haft....så vackert, man kunde inte se sej mätt på denna utsikt...åt en jättegod tonfisksallad här.



De flesta eftermiddagarna låg vi vid poolen, vi hade ju över 30 grader varje dag och man kunde inte röra sig förrän svetten droppade. Daniel han hade som motto att så fort naveln svämmade över var det dax att bada...alltså hela tiden.
Här sitter de mina godingar.



Varje kväll tog vi långa promenader, först då man orkade börja leva och det var då man blev hungrig och ville ha mat...denna kväll blev det en pizza...(min första sedan matförgiftningen,) denna smakade mycket gott..




Denna utsikt hade Peter och jag från vårt fönster, detta kort taget kl halv sex en morgon då jag inte kunde sova, stod i fönstret och tog emot morgonen, och bara njöt.




Här åt vi en måltid, på vinrestaurangen El grotto...vi åt Tonfisk, svärdsfisk,,,ja vi provade på massor av olika sorters kött här. Gott men svindyrt...



Som sagt vi gick ju till alla ställen vi besökt och åt på, här väldigt högt uppe...på väg hem från El grotto...



En av dagarna åkte vi in i Versaskadalen, vinodlingar överallt. Stannade till först vid denna vattendamm...ja man var ganska skakig i knäna när man gick ut på denna kant...det ni ser överst var en kant man kunde gå på...i mitten på rampen där hoppade man bungyjump...ja herre gud, folk är inte kloka...



Åt en stor tallrik med doftande ostar långt inne i dalen i Sonogno...ja kan livet vara bättre...klättrade sen vidare upp mot vattenfallet.



Här är vi nästan uppe...



Här kommer vattenfaller ner mot den lilla sjö det slutade i..iskallt vatten, men klart och gott...



På väg hem igen stannade vi vid Lavertzzo, här från kanten hoppade en hel massa tokiga ungdommar rakt ner i ett hål...träffade man fel så var man dödens...syrran och hennes sonhustru de badade nere vid kanten och vattnet var inte mer än några grader varmt...



Utsikt från min solstol, ena hållet ner mot poolen och andra sidan där var det bara vinstockar, i långa rader...ja inte alla dagar man solar tillsammans med vinrankor...



Vinstockar....



och druvorna som satt på...



Här pustar vi i solen med en sallad och melon...



Sista kvällen i Lugano, på vandig ner mot innerstaden och givetvis kvällens mat...en del av oss stannade och pústade i värmen.



Godingen Mira, en helt otrolig liten tjej som charmar alla i sin närhet...mej slog hon helt knock på under denna vecka...



Sista måltiden innan vi började dela på oss igen, Lina och Daniel åkte tillbaka till Milano och vi andra 10 åkte mot slottet Neuswanstein.



Glasspaus efter middagen nere vid Luganosjön. Här var klockan 21.00 och det var fortfarande 27 grader ute.



Mira hon sov gott i sin kärra....




Far och dotter utanför porten till hotellet..



Dagen vi skulle åka hem vaknade vi till ett väldigt oväder, åska och hagel, hagel stora som små köttbullar...trodde ett tag att det skulle slå sönder takboxen för oss men det gick bra...Lina och Daniel de hade det fortfarande fint för de var på andra sidan bergen i Italien, Milano...vi åkte mot det sämre vädret, till Tyskland...
Vi skulle bo denna natten vid slottet Neuswanstein...hamnade på ett hotell precis nedanför slottet så när vi vaknade på morgonen så såg vi slottet utanför våra fönster. men det var bara 10 grader varmt, från 35 till 10 grader, ja vad säger man, jo skit...




Kvällen tog vi en liten promenad upp till slottsporten...och gick sedan vidare ut på hängbron för att se baksidan av slottet...här blev man skakig i benen igen, brrr...förra gången vi var här så vräkte regnet ner, detta året hade vi bättre tur fast det var kallt.



Jag ni ser själva på min min vad jag tycker om detta...men gud va fint här är...

Här sa vi hej till Mira med familj, nu var vi bara 5 st kvar och vi for vidare mot Erfurt...



En väldigt fin stad, gammal och med mycket kyrkor, som vi älskar att strosa i...i denna kyrka har Martin Luther predikat och här står han själv som staty...



Här vi fem som fortfarande reste tillsammans, detta på vårt hotell, mycket fint och väldigt god mat...



Sista natten bodd vi i Lübeck igen, när man kommer dit så måste manbara besöka konditoriet Niederegger, jag äter alltid min jordgubbsbakelse...så gott...här på bild även potatisbakelse och nougat/chokladbakelse...

Vi tog en båttur runt Lübeck i strålande solsken, men som slutade med uppfällda paraply och spöregn...herre gud va vi skrattade denna resa...



Tur man sett detta tidigare..haha...maten denna kväll åt vi på kartoffelkeller och den bestod av en massa olika kötträtter...gott...

Åkte tidigt måndag morgon, skulle med båten hem som var bokad till 12.15, innan skulle vi även hinna med ett besök på bordershoppen igen...Hemma i min egna säng vid 24.00...lång dag i bilen, men allt har gått jätte bra...

Jag är så glad över denna resa...den var ännu bättre än vad jag hade förväntat mig...och tack ni alla som var med och gjorde min resa så fin...allt har fungerat så bra, vi var ju iaf 12 st som var tillsammans stor del av tiden...

Har så mycket jag skulle vilja visa er så allldeles säkert kommer det fler bilder vad det lider, om ni orkar förståss...nu skall gubben och jag ut i svamskogen, han har vaknat till nu, fick migrän när vi kom hem inatt så han har varit skör hela denna dag...



Kommentarer
Postat av: ejmis

Härlig resa ni gjort =)

2009-07-21 @ 19:59:44
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Oj, det kallar jag inlägg!!! Rena resedagboken!! Tack för åkturen...

Välkomna hem!!

Puss och kram

2009-07-21 @ 22:21:24
URL: http://ulrikaolsson.blogg.se/
Postat av: Mia

Tack för turen, det känns nästan som man varit med en stund. Skönt att ni är hemma igen, jag tänker mest på vädret som varit i tyskland och på trafiken som kan vara lite obehaglig. Nästa år åker jag med er, ska hitta ett litet fack i eran resväska som jag får rum i :)

Ja tänk vad kantareller det är i skogen nu. Ut och plock å fylla frysen, först en tur med hundarna och sen ut med korgen.

2009-07-22 @ 09:01:47
URL: http://miaimolkom.blogg.se/
Postat av: Inga M

Åhh stort tack för den fina reseberättelsen! Vilken fin resa Ni har gjort! Jag är ju mest imponerad av detta att gå på dammluckekanten och så hängbron vid Neuschwanstein. Det skulle vara en nära -döden -upplevelse för mig.



Lyckat till med svampen!

2009-07-22 @ 09:04:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mari

Hej och välkomna hem till gamla Duvenäs.

Herregud villken resa och villka upplevelser både mat och utflykter..häääärligt!Sånt lever man på länge.

Allt är bra med mig, gastroskopin gjorde jag för att jag tidigare är opererad i magsäcken och det var en kontroll för att kolla vart bandet tagit vägen. Men fy vad vidrigt det var!

Tack för att du delar med dig av resan, känns som man var där för en stund.

Kram

mari

2009-07-22 @ 14:13:23
Postat av: Ingela

Det var ett långt inlägg, tack för det. Som tur är kan man "resa" igen genom att titta på sina fotografier. Fotografier kan man aldrig ta för många av, har varit ett av mina motton. Kram på dig

2009-07-22 @ 17:22:22
URL: http://ingelaaqvistbloggar.blogspot.comh
Postat av: Ninni

Åhh va mysigt verkligen jättefint! Ja man ser på bilderna att ni hade det mysigt tillsammans!



Vi har också haft det varmt och skönt viss skillnad mot här..kramen

2009-07-22 @ 20:49:33
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Josse

Tack tack så mycket, det var snällt sagt! :)



Vilken härlig semester ni verkar ha haft, fina bilder! Du får gärna kika in igen i min blogg, inte länge kvar nu tills bebben kommer :) Mvh J

2009-07-23 @ 09:54:53
URL: http://annajosefin.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0