Kantareller i massor


I kväll tog vi varsin svampkorg gubben och jag, gick in i varsin skog för att plocka skogens guld...kantarellen.

Jag kom strax tillbaka, i min skog hade någon gått före mej och jag var inte ensam i skogen, jag hade följe av den stora kungen, älgen...den tycker jag inte om att stå öga mot öga med utan då lägger jag benen på ryggen.

Gubben han kom två timmar senare hem än mej, och hade en hel kasse med sig hem...så nu har jag arbete att göra ikväll, eller kanske jag väntar med det tills i morgon efter att jag varit till stan och handlat..



Fasta fina kantareller...skall prova ett rensningsknep imorgon som jag fått av en god vän, man tar bara av det lilla rotpartit. Töm vatten i diskhon, häll i 3 dl vetemjöl och vispa om, sen lägger du i svamparna, ta upp dem och spola av och de skall vara kliniskt rena...måste provas och jag återkommer om det var bra.



I morgon skall jag göra smörgåstårtor då jag får hit folk. Måste först in till stan för att handla ingredienserna...upp i ottan alltså.
Nu är det sporten, sen snarklåda....

Kommentarer
Postat av: Ninni

Åhh du hittar alltid kantareller!



När vi åkte hem från Lindesberg igår såg jag en dam med en korg fylld av kantareller, funderade ett tag på om vi skulle stanna och råna henne..hihi



Ha en fin dag, kramen

2009-07-27 @ 11:20:14
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Din lilla fuskis !!!! Jag vill OCKSÅ ha en kasse kantareller !!! hihihi.. Ett sånst knepigt knep....men det skall jag banne mej pröva nästa gång jag hittar svamp..

Kram på dig

Margaretha

2009-07-27 @ 14:30:37
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Mia

Tja det var ett knep jag oxå måste pröva. Får springa ut i skogen och hämta hem lite svamp nu med en gång.

2009-07-27 @ 14:42:23
URL: http://miaimolkom.blogg.se/
Postat av: Ingela

Kantareller är väll bland det bästa som finns! Så mycket ni fick tag på. Jag känner nästan doften,, kram

2009-07-27 @ 14:53:45
URL: http://ingelaaqvistbloggar.blogspot.comh
Postat av: Anonym

Har hört om den rensningsmetoden men aldrig prövat, måste göra det nu.

Visst är han otäck våran skogsälg!

Träffade honom häromda`n, dessutom vet jag att han har sällskap av två tjurar. Rena zoo`t.

Kan tillägga att det inte är jag som hunnit före dig i allafall, troligen någon anan morgonpigg granne!!!

Mari

2009-07-27 @ 20:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0