Mina gardiner


Ja igår var jag ju så uppåt och skulle byta gardiner i tv rummet, eller salen som svärmor kallade det på sin tid...vi har ju behållt detta i gammal stil och det är jag jätte glad över, mycket minnen finns i dessa gamla möbler och våra barn har varit vana att växa upp i denna miljö.

När vi var i Stockholm så köpte jag nya skira gardiner som jag tänkte sätta upp i ena delen av rummen, Lina var lite tveksam till dessa men jag skulle ju givetvis ha dem, såg framför mig hur fint solen skulle skina igenom dessa skira gröna gardiner...



Här ligger de och är uppsatta på kornichen, men jag satte upp dem och tog snabbt ner dem igen, det var verkligen inga gardiner som passade i detta rum, Lina hade rätt...

Upp kom istället tillbaka dessa gamla hemvävda gardiner. De vävde min svärmor för säkert 70 år sedan, jag är väldigt rädd om dem och tvättar dem för hand och sen sprayar jag stärkelse på dem. Precis som hon gjorde på sin tid men då stärkte hon dem i en stor balja med potatismjöl....(tror jag att det var)...rätta mej om jag har fel.
Kommer ihåg när hon hade gardinerna hängandes ute på det långa strecket, på rad och vinden blåste i dem...varför gör man inte så nu, nu har nästan alla klädvindor..eller hänger inne i torkskåp.



Här hänger de, gardinerna som jag älskar...och givetvis skall dessa hänga uppe, de har ju gjorts av en underbar kvinna och de passsar ju bäst i detta rummet som är format av hennes händer.



Så här ser gardinerna ut i matsalsdelen, eller andra delen av salen kanske man skall säga...där är de mörkt gröna och är gjorda av lin. Dessa skall bytas ut fram mot vårkanten nu mot samma  tyg som i stolsdynorna om ni kan se det.

Idag fyller min mamma år så jag skall åka ner till henne och pappa i eftermiddag och äta tårta med dem. Alltid trevligt för dem att få prata lite med någon annan och jag försöker minst en dag i veckan att ägna mig åt dem. De är gamla så de sätter mycket värde på när man kommer dit om så bara för en liten stund.

Ha nu en fin dag och kväll...Lets dance ikväll och lite gott att äta och dricka...






Kommentarer
Postat av: Ninni

Snopet med gardinerna men dom passar säkert någon annanstans.

Dom du har hängt upp nu är jättevackra.



Hänga tvätt ute...ja det kan ju inte jag! När vi hade huset var det inte mycket jag kunde hänga ut heller pga av min pollenallergi.



Ha en skön fredag...kramen

2009-03-06 @ 12:28:32
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Lina

Told you so! ;) hihi

2009-03-06 @ 13:20:14
URL: http://lhlettenstrom.blogspot.com
Postat av: Helga

Ibland är det svårt att se vad som passar bäst. Inte förrän det sitter på plats kan man se hur det blir...





Jag har också ägnat mig åt mina föräldrar idag - de tyckte att det var kul att se vår nya matgrupp och dukar mm som jag köpt för julklappspengarna...



Ikväll blir det basket för hela slanten, Uppsala - Jämtland. Detta är sista matchen innan slutspelet. Ha en underbar helg!!

2009-03-06 @ 17:13:52
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Ingela

Vilket fint fönster, det med den skira gardinen. Jag saknar mina föräldrar när jag läser att du ska åka ner till dem...

2009-03-06 @ 17:56:34
Postat av: Anki

Ja, tänk att Linatjejen skulle ha rätt, när du var så envis ang gardinerna! Men det blev kanoooon med farmors gardiner, helt klart! Kanske finns ett annat fönster att sätta upp dom i! Tack för filmföreställningen idag, min underbara vän!

Kram och ha en bra helg

2009-03-06 @ 18:32:15
URL: http://ninnieblogspotcom.blogspot.com
Postat av: Inga M

Det är svårt med gardiner. Jag har ett hus med fönster som egentligen inte måste ha gardiner så jag avstår oftast. Det är svårt att få det snyggt.



Men de Du satte upp nu passar verkligen, de var mycket fina. Kanske myggtjällsteknik i vävningen?



Men tvätt hänger jag på långa linor i trädgården, jsut för den estetiska upplevelsen! Jag minns också modrens långa tvättlinor. Det fladdrade så snyggt och doftade gott. På vintern fick allt hänga ute först och hängdes sedan ovanför vedspisen i stela sjok.

2009-03-07 @ 10:23:59
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0