Fredagkväll


Gubben och jag är mycket ute och åker på kvällarna...vi älskar att åka ut i skogen på småvägar, ungarna skrattar åt oss jämt, de var med när de var små...så många vägar har de sett och hit vi åkte igår har de varit med och här har vi dragit många stora gäddor....kommer ni ihåg?

Inte långt från oss ligger ett område som militären har, väldigt fina vägar att åka på då de alltid har sina vägar farbara.
Den kallas för ringvägen och den går runt med massor av småvägar, och här ligger massor av små tjärnar och även större sjöar. När sonen var liten så kampade han och gubben, en kompis och hans pappa vid en av tjärnarna som kallas Långtjärn. Här finns massor av mysiga minnen från. Vi har en tjärn som heter Aborrtjärn, och så denna sjö vi var till igår Horrsjön. Vi hade tänkt att få höra göken...



Det är så stllsamt och härligt så här på kvällskvisten, ja förresten hit är det nog inte många som åker för det ligger mycket ensligt.
Man vet om man inte kan åka på vägarna, om militären har övning, då stänger de av den vägen med bom....ja nästan jämt,,,,förra året kom gubben och jag åkandes på väg till sommarstugan. Man kan åka denna vägen över skogen till Sunnemo...då satt hela vägen i flera km med militären och dragna vapen, de hade glömt att stänga, gissa om det blev fart på deras kombradior...vi skrattade gubben och jag, herre gud vi kom in mitt i kriget, kanske inget att skratta åt men just detta var verkligen dråpligt.



Såna här pansarvagnar står det efter vägen på flera ställen, första gångerna man åkte här så var det rätt kusligt, men man vänjer sig.



Det har stått små torp lite överallt i skogen, detta Jontorpet stod precis bredvid Horrsjön, finns tom murstock kvar. Man kan undra vad som hänt här uppe i sjumilaskogen. Tror nästan att min bloggvän Ankis mormor härstammar från detta ställe, om du läser detta Anki, har du någon aning...jag har fler kort om du är intresserad.



Men det revs för väldigt många år sedan. Här finns bara ett röse kvar.



Eldstad, så här finns nog fiskare ibland fortfarande....ja här har ungarna dragit många gäddor, vi har tillbringat många timmar i solen här, sett solen gått ner i vattnet många kvällar....lungt och skönt...

Gubben och jag åkte hem igen...nöjda över kvällen...fått vårt lugn som vi behöver, vi fick rå om varandra, vi har haft vår egentid fast tillsammans.

Idag lördag ,melodikrysset som vanligt och idag åt jag 1 dl gröt. med 1 msk lakotsmjölk...mumma...

Middagen idag betod av....tråkigt för stackars gubben men gott för min mage, potatismos och fisk, med grönsaker...exklusivt...



Sen gick gubben upp på taket för att snickra, jag, Lina och Daniel tog tag i nummerlapparna inför SM nästa vecka...
Lovar att det kommer bilder från detta också...



Här är gubben och svågern på taket...tur att B kom och hjälpte till att hålla i plankorna, de flög väldigt ett tag...

Göken då....nej vi hörde inte honom igår kväll, men kanske att vi gör det ikväll istället...
Nu håller vi alla tummar för Sverige ikväll...ja jag håller nog på Norge också för den är ruskigt bra....

Kommentarer
Postat av: Mia

Men ser man på, det ökar lite på tallriken iallafall.

Vi brukar oxå åka där uppe, det är verkligen fint och stilla där på småvägarna!

2009-05-16 @ 15:33:39
URL: http://miaimolkom.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Lite vemodigt att se dessa torpskyltar... jag undrar vilket liv som har levats där, nu är allt borta, förutom en liten svart skylt som minner om att det överhuvudtaget funnits någonting där. Allting är verkligen förgängligt..!



Skönt att du mår liiite bättre... en krya-på-dig-kram som vill hjälpa med tillfrisknandet kommer här..... kände du den?



Var rädd om dig, min vän...

2009-05-17 @ 11:22:11
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Lina

Oja, klart jag känner igen mig! ;) ..många vägar har man åkt på genom åren med er. hihi

2009-05-17 @ 20:06:02
URL: http://lhlettenstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0