Flensburg i Tyskland

I torsdags bar det av på resa....jag, gubben syrran och svågern åkte på en liten minisemester till Tyskland och Danmark. Vi tycker mycket om att resa i Tyskland och har sett en massa olika fina gamla städer där. ^Åker man av från autobahn så finns det så mycket vackert att se.

Första stoppet blev i Värmlandsbro på Grön Ko...där blev det hemmagjort lasagne...så himla god..

Nu styrde vi kosan ner mot Göteborg och där tog vi båten över till Kiel...

Vi hade en väldigt fin övergång, det blåste 3 sek/m, alltså inget alls...hade beställt smörgåsbord så vi smaskade och åt väldigt länge....sen kryp vi in alla fyra i en hytt....trångt och mysigt, läste en stund sen somnade vi gott...

Här skymtar hamnen i Kiel utanför båtfönstret....vi tog en avstickare till Lybecka och gick på borderschoppen....vi har ju en som snart fyller 30 år av ungarna,,,vi skall ha fest här hemma hos oss så lite drickbart inhandlades.

Härifrån bar det av mot Oldenburg där vi drack kaffe....och smarrig bulle...julen har ju kommit till tyskland, där startar man i tid...man får verkligen julkänslan i kroppen och den älskar jag.

Vackra julkulor i en mysig butik i Oldenburg.

Vidare sen mot Flensburg där vi skulle bo under natten...har ni inte varit där så åk dit, vilken stad...och vi hade ju tur att det var marknad ute när vi kom dit...man säljer allt ute..kött, fisk. ost, grönsaker...frukter, kakor, bröd, ja allt...

Här köpte vi honungstvål och honungsljus...

Julstjärnan, ja den måste ju bara finnas när det är julmarknad....hyacinterna fanns där också...men det kortet blev inget bra....men kan ni känna lukten..hmmmm

Vi frågade på hotellet om de kunde rekommendera något bra matställe....jo gå till Hausens Brauerei, där gör de sin egen öl och väldigt god mat...jag kan varmt rekommendera detta ställe, så roligt att sitta där i bryggeriet med tapparna direkt från kittlarna de brygger i....och att de sen har en duktig kock det gör ju inte saken bättre...

Skål på er alla....här blev vi kvar en lång stund och ni kan tro att vi hade det trevligt...vägen hem var lätt...

Min mat,,,file med karljohanssvampsås...å så gott....

Ja gott till kaffe blev det också...apfelstrudel mit ice und slagsahne...å så gott....detta intogs på ett kondis...

Ja sen bar det va mot Ribe i Danmark...där bodde vi på Raadhus Konditoriet...bed and breakfast...

Färskt bröd uppe i köket på kvällen, de ställde upp det brödet som blev kvar när de stängde, vilken lyx va...

Här blev vi rekommenderade att gå på en restaurang som heter Sälhunden...ja säger bara det..mums vilken mat.

Liten gullig restaurang...

Smörrebröd med olika sorts fisk och skaldjur, en klick rom på toppen....ja det smälte i munnen, sen en loka öl till detta..

Vi provar alltid det lokala ölet på varje ställe vi kommer...herre gud va mycket gott öl det finns...jag är en riktig ölkärring så jag njuter till fullo..

Ja som alltid tar det trevliga slut...hemresan gick över Danmark och stora Bärtbron...här blåste det väldigt,
men hemma var vi igen sent söndagnatt...tack ni som var med mej på resan...utan er hade det varit tomt, jag älskar att resa med er...ja vi gör snart om det igen...

Imorse var jag trött, fruktansvärt trött...och klockan 11 var jag på hälsokontroll....perfekt efter en sån här resa..haha...men det gick bra. Blodsocker var perkekt...blodtryck var bra....hög puls har jag alltid och kondisen var som en 70 årings...ja, jag lovar att bli en bättre människa...skall börja motionera, imorgon startar jag....