Allhelgonahelgen


Allhelgonahelgen är här, en mycket fin helg tycker jag, man tänder ljus och lugnet kommer till kyrkan.

Alla helgons dag är en kristen högtid som firas till de dödas åminnelse.

En koppling till mer allmän minnesdag över de döda uppstod också tidigt. Detta har rötter i förkristna keltiska traditioner och övertogs sedan av de kristnade germanerna. Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar. Inom den katolska kyrkan infördes på 1000-talet alla själars dag på 2 november, som en dag då man ska minnas sina bortgångna anhöriga. Då firas Mässan för de döda, och kallas då Requiem-mässa, eftersom man önskar de döda "requiem aeternam" ("evig vila").



Jag har gjort fint på våra gravar inför denna högtid, och till helgen skall ljuset tändas i lyktan, det skall sen brinna under hela denna helg...



Vår vackra kyrka...Nyeds kyrka.

Denna Allhelgonahelg åker gubben och jag bort tillsammans med min syster och svåger. Det är ju långhelg för oss så då passar vi på att resa, men tänker på våra anhöriga som gått bort, det gör vi ändå.

Ha en fin helg alla, hur firar ni er Allhelgonahelg. Är det många av er som firar Haloween denna helg...



Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Jepp, här blir det halloweenmiddag som det varit de senaste tio åren.Så mysig att släpa ihop sina nära och kära i höstmörkret. Äta gott och umgås. Hoppas ni får en bra helg! Kram!

2009-10-28 @ 22:08:52
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Jepp, här blir det halloweenmiddag som det varit de senaste tio åren.Så mysig att släpa ihop sina nära och kära i höstmörkret. Äta gott och umgås. Hoppas ni får en bra helg! Kram!

2009-10-28 @ 22:09:42
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ja för oss blir det inget firande, men jag tänker lite extra på min Mamma&Pappa!!



Ha det så bra..kram kram

2009-10-30 @ 09:20:32
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Inga M

Om jag hade haft lite närmare till pappas grav så hade jag åkt dit och gjort i ordning. Men nu är det drygt 20 mil bort så det får vänta tills vi har ärende förbi. Jag skulle önska att Halloween och All Helgona vore förlagda till olika tidpunkter. Intressant att läsa om ursprunget till firandet. Det visste jag inte.

Ha en trevlig helg!

2009-10-31 @ 08:19:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mari

Halloj!

och välkommen hem tillbaks. Hoppas att ni haft det bra. Inga problem med Stisse, vi hjälper hjärna till om vi kan, han är en riktig kelgris.

Nä har inte hört något om någon insamling eller så men vi kanske får ta tag i det, kanske skicka en gemensam kondoleans eller blommor. Ska ni gå på begravningen? Känns lite konstigt att skriva om det här.

Mari

2009-11-02 @ 18:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0