Glada bussen


Idag har den Glada Bussen varit i vår lilla by, grattis ni som åkte med bussen idag härifrån, ni fick åka gratis.

Värmlandstrafik har haft en tävling under september månad där de ville att man skulle måla en buss som sen skulle trafikera värmlands vägar under oktober måndag. De som åker med just den bussen får åka gratis. En kul initiativ av värmlandstrafik och det var otroligt många som skickade in bidrag.

Vinnare blev Olle Eriksson från Grums och han fick ett årskort på buss som vinst.

Så här ser Stora famnen bidraget ut, jag råkade komma precis vid hållplatsen här i byn när bussen kom...roligt och den är väldigt fin. Olle Eriksson är ju känd konstnär som har som måtto i sina teckningar att få med en droppe, ser ni vart droppen är på Glada bussen...



Jo ögonen är gjorda som droppar...

Ja jag har varit i skogen också för att hämta ris till gravarna, det var skönt i skogen, och så himla skönt med frisk luft....man blir så lugn och harmonisk av att vara i skogen.



Har varit till kyrkogården och gjort klar gravarna inför allhelgona, jag hade fått ner ljungen bra trots att det var mörkt. Så här fint blev det när jag var klar.



Så här fint blev det på svärmor och svärfars grav...nu är det klart för att tända ett ljus nästa helg. Ser ni morsdagsrosen, den är fortfarande lika fin trots att det varit 8 grader kallt ute.  Å vad jag saknar mina svärföräldrar, de har varit döda i många år och av våra ungar är det bara Frida som upplevt dem, Lina var bara 6 månader när svärmor avled så hon kommer inte ihåg henne...svärfar var redan död då...Karl har inte träffat någon av dem...ja vid denna tiden av året tänker man ännu mer på dem....som sagt de var fina människor båda.
Svärmor var alltid så noga med att ha fint här på graven till svärfar så när hon avled så blev det ju endast vi kvar eftersom gubben var ensamt barn....här har vi och ungarna tillbringat många timmar med att fortsätta ha det fint.
Här har vi gråtit tillsammans många gånger. Allhelgona en fin högtid.





Vi har en mycket fin kyrka här i vår by.

 Detta är den tredje kyrkan på samma plats. De två tidigare har brunnit ned p.g.a. åsknedslag. Kyrkan invigdes 1706 och är en s.k. korskyrka av trä. Kyrkorummets innerväggar är liggande timmerstockar. I kyrkan finns flera inventarier från 1700-talet, bl.a. predikstolen, altaruppsatsen och kyrkans kororgel. Kyrkan har inget torn med klockor, utan en helt fristående klockstapel, även den från 1700-talet.
Namnet Ed betyder smal landtunga mellan två vattendrag, här mellan Borssjön och Molkomssjön. Att socknen heter nyed och inte bara Ed beror på att det inte skulle förväxlas med det Ed som redan finns vid Grums.

Nyeds kyrka är den tredje i ordningen som är byggt på samma plats. När den första kyrkan byggdes vet man inte riktigt (mellan 1593 och 1608). Oavsett när den första kyrkan byggdes blev den inte kvar många år eftersom den brann ner på grund av ett blixtnedslag den 10 juli 1643.

I tron att blixten inte slår ner på samma ställe byggde församlingen en ny kyrka på samma plats. Men natten mellan 29 och 30 juni 1702 slog blixten ner igen och den brann ner. Det enda som idag finns att se från den andra kyrkan finns i det sydöstra hörnet där väggen är utkragad.

Ja detta var lite fakta om vår kyrka....jag har under en kort tid 2000 jobbat som kyrkvaktmästare här, det var en
fin tid av mitt liv...många fina minnen från både högmässor, bröllop och begravningar.



Ja hemma igen gjorde jag även lite fint i mina krukor utanför huset...gran och enris fick pryda mina gamla krukor med ljung i.
Nu har mamma och jag handlat...jag stannade som vanligt hos dem efteråt och drack kaffe...pappa fick berätta lite om sin influensaspruta han tog i förrgår, ja ha fick prata av sej lite. Han tillhör ju riskgruppen då han har både astma och ett svagt hjärta.
Vet ni vad vi åt till kaffet, jo semla....jag tog bara en halv...duktigt va...

Nu skall det bli lite mat, skall steka fisk idag, det blir gott. Sen blir det fönsterputsning...kanske hinner med ett inlägg till idag...


Kommentarer
Postat av: Inga M

Allhelgona är en fin högtid och jag har fortfarande lite svårt för sammanblandningen med Halloween. Tycker kanske att det kunde ha fått bli olika tillfällen.



Vi behöver minnas dem som gått bort. Deras ord och gärningar bör få finnas kvar ibland oss på något sätt.

2009-10-22 @ 17:58:49
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Helga

Det var en pigg buss som passar bra i fina Värmland. Vad fint du gjort på graven och hemma.



Utvecklingssamtalet gick bra trots att jag var trörr. Dottern gillar skolan och då är det ju lugnt. Nu är jag ledig igen några dagar...



Ha det gott!!

2009-10-23 @ 09:05:52
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0